fredag 27 maj 2022

     Spridda skurar från tre dagar i Skåne ....

Ja, så är vi då åter på hemmaplan efter fyra dagar i Skåne. Tvättmaskinen sattes igång ungefär sekund tre, så snart vi öppnat ytterdörren. Och så ropade jag på Sigge som låg i uterummet och han kontrollerade noga att inte Lykke var med och det var hon ju inte; henne lämnade vi i Lund hos Karins dotter med sambo och döttrar, då hon - Lykke - visade sig vara i löpen (eller att hon börjat löpa, som många säger). 

Bilden här ovanför visar ungefär hur det såg ut för det mesta, i all byggbråte. 

I Skåne, alltså. 


Så här kunde det också se ut. 
Ugnspannkaka, hjortron, - och lingonsylt och mjölk .., och alla verktyg ihopfösta vid sidan om. 
Lunch och middag åts där det råkade finnas plats, oftast utomhus. 
Rabarberpaj, Marias goda pasta med krämig salchicha och mycket basilika. 
Korv Stroganoff med ris. 


Byggjobb från morgon till kväll. Prat om hur det ska göras. Många skratt. 
Och framåt kvällen .., lite tystare, då var dom trötta. 


På ytterdörren. 
Husen på gatan är i lite olika stil, men inte ett enda trähus så långt ögat nådde. Mycket tegel .., och nyare hus i vit puts. Många barrväxter ., högväxta tujor ., rhododendron .., pioner på väg att blomma. 


Och gullregn i  m ä n g d e r. 
En stor, stor äng fylld med hundkäx, prästkragar och högt gräs.
Och fästingar. 
Jag, som haft ett enda fästingbett under alla år, fick två under loppet av lika många dagar. 
Det ena på vänster skuldra, det andra på halsens baksida - bara så äckligt -! 
Nu ska här vaccineras. 


Och drivor av vinbärssnäckor på marken; nästan så att man fick gå vid sidan om - i det höga gräset - för att det inte skulle krasa under fötterna! 


Och minstingen sprang runt och försökte hjälpa till ibland .., han cyklade ute på trädäcket .., ville inte bada i poolen med farmor (som var den som nyttjade den allra, allra mest!), men tyckte det var superkul att jaga pv med vattenpistolen och så fick han göra faster Mia sällskap till Ystad djurpark (stor succé, vi fick mest höra om spindeln och krokodilen) ja, lite så. 

Nu är vi alltså hemma. 
Pv tar ner "hundgården" som inte användes mer än några få gånger och jag ska hänga ut tvätt. 

Sju rätt på DN:s nutidstest. Pv hade åtta. Det hade kunnat gå betydligt sämre, ty inte ett enda nyhetsprogram har vi tittat på. (Dessutom chansade jag på minst två frågor).

8 kommentarer:

Gunnel sa...

Du slog mig i testet. Bara 6 rätt för mig och min hälft.

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bert Bodin sa...

Jag fick samma resultat som Gunnel. Men det berodde delvis på feltryck i hastigheten. Faktiskt. Fnys!

🥴🤨😇

Elisabet. sa...


Gunnel: ja, se där! Pv godkände att han gissade på ett par svar. Känns skönt att veta.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: och det ska man tro på .-).

WalkaboutSweden sa...

Kanske skrev jag det på Insta också...
Så h i m l a mycket man uppskattade den hjälp man/vi fick när vi hade köpt vårt hus.
Bästa gåvan! ♥

Bara så ni vet (fast det har ni säkert redan fått höra).

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: ja, det betyder nog mycket. Fem (Peter, pv, Majas pappa Claes - med dålig höft -, och Maja själv) hinner ju med såå mycket mera, än enbart dom två och så en treåring att ta hand om.
Nu blev tak och väggar i stort sett klara, förutom målningen, alltså i vardagsrummet och hallen. Det var det viktigaste. Själv delade Maria och jag på minsting-vaktandet och matlagning. Jag plockade i och ur diskmaskinen och bar ut sopor som skulle sorteras på ett krångligt sätt i olika soptunnor.

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: glömde ju Anders ,-)