tisdag 20 september 2022

Det bästa ....
















Bilden: ja, jag vet att juice ikanske inte är så hälsosamt, men det serveras i ett pyttelitet glas och späds ut med färskpressad citron. Det är lättare att få i sig pillren då. Och så är det gott!

Nästan varje morgon när jag tar frukostbrickan och sätter mig i soffan - med Harry på min vänstra sida och Sigge i fåtöljen - ja, då upplever jag en sån enorm tacksamhet över att ha fått uppleva detta att  bli pensionär. (Ja, det är ju inte allom givet, min pappa blev till exempel bara sextiosex år).

Ååå, denna ljuvliga frihet!

Eftersom vi enbart har dagstidningen digitalt, blir det morgon-tv och efter sjukhusbesöken vande jag mig vid Nyhetsmorgon i fyran, så idag har man t.ex fått lära sig vad som händer vid ett revbensbrott. Doktor Mikael tycks alltid så stressad, men det var intressant ändå. 

Annat?

Igårkväll när jag tittade på Rapport, tyckte jag mig  - i ögonvrån - skymta något som lullade iväg över köksgolvet. Något litet som kanske hade svans. Jodå, en stund senare kom den lilla krabaten tillbaka och kröp in under spisen. Det var en mus, alltså .., ett typiskt tecken på att hösten är på ingång, eller redan är här.

När detta hände låg husets katt och vilade i fåtöljen .., inte med en min brydde han sig i musbesöket!

En råtta i köket - då svimmar jag - men en mus är inte så farligt, dom är ändå ganska söta. När pv kom hem efter körövningen blev det till att ladda fällan och ställa den bakom spisen, ty det är uppenbarligen där som mus-E4:an går. 

Döm om min förvåning när jag nu på morgonen upptäcker en liten mus liggandes avliden - men inte i köket - utan i "mellanrummet"! 

Är det månne Sigge som tagit den av daga? 

Eller fick den bara en smäll av fällan .., försökte rymma och insomnade mot golvlisten?

Sånt kan man fundera  på. 


10 kommentarer:

Gunnel sa...

Blir inspirerad. Så ska jag också göra. En god frukostbricka framför teven. Lyssna till nyheterna och kanske kunna lite mer till fredagens test. Från och med i morgon så ...

Bert Bodin sa...

Juice är nyttigt. Bara man väljer rätt sort. Exempelvis en ekoligisk äpple-mandarin-morots-juice. Serveras i shotglas.

En vanlig man sa...

Jag kan också tycka att Dr Mikael är lite stressad och så vill han gärna ta lite vidare svängar än vad frågan gäller.
Jag dricker sällan eller aldrig juice här hemma men på hotell blir det gärna ett par glas.
Denna vinter behöver vi inte tänka på ev. möss på vinden.

Bloggblad sa...

För mig tog det tid att ställa om från frukost med papperstidning till d:o med morgonteve. Fast jag gillar inte reklamen i tv4, så det blir ettan. Och sedan en snabbläsning av tidningen i iPaden. Skönt att kunna scrolla förbi sport och heminredning och matlagning- dessa tre ämnen som tar störst plats i vår lokaltidning.

Jag har blivit beroende av en shot med ingefära … fast numera kostar jag på mig färdiggjord. Per led hemskt av odören som spred sig när jag rev ingefära och gjorde långsamt avkok.

Enda trösten på hösten är att kunna plocka björnbär direkt i tallriken på morgonen.

I stugan finns nu elektriska musskrämmare på batteri. Vi klarade oss från besök hela förra vintern med dem.

Elisabet. sa...

Gunnel: vi har ju DN digitalt, men jag glömmer ofta bort att läsa där och det märks då omgående när det är nutidsquiz. Ofta kanske frågeställaren utgått från det som skrivits i just DN?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: förr pressade jag själv, men då svämmade komposten över av apelsinskal, så det slutade jag med. Mandarins-smak avstår jag gärna, nja, jag tar bara ett litet glas och pressar i en halv citron. Det går bra.

Elisabet. sa...

En vanlig man: lyckliga er! Avskyr när man börjar höra dem springa likt hundrameterslöpare bakom väggen i sängkammaren! Har alltid radion påslagen just därför.

Elisabet. sa...

Bloggblad: björnbärssäsongen är över här, nu finns det mängder med icke-mogna bär på buskarna och dom blir det nog inget av. Men pv har plockat mängder (han blir som besatt när just björnbären börjar mogna) och har kokat sylt och marmelad, tyvärr inte styckfryst så många ..,.-).

Babsan sa...

Inte sett någon 🐀 än ,maken tätade ordentligt förra hösten.Jag gör smoothie varje morgon,banan,hallon /jordgubbar /kiwi och alltid blåbär bladspenat ,yoghurt ,hackad fryst ingefära och lite juice.Säkert jättedyr men ack så gott och man står sig lätt hela förmiddagen.Äts mindre bröd här sedan vi började med denna

Elisabet. sa...

Babsan: pv hittade ett ingångshål i diskbänken i vintras (rörmokaren hade slarvat när han var där och lagade) och när det blev tätt, sedan har vi inte sett minsta muslort DÄR.
Din frukost verkar god, men jag torde väl vara den enda människan i universum som inte är förtjust i smoothie, men det är säkerligen hälsosamt. Bröd kan jag på inga villkors vis vara utan. Det är det absolut bästa jag vet. Ren och skär lycka. (Men bara en till frukosten).