fredag 16 december 2022

Dagens fönster och DN:s quiz ...

Juli 2016. Vi klev på tåget vid stationen i Edinburgh och detta var vad vi såg från vår horisont. Det tycks ha varit ett knepigt korsord som mannen i den rosa skjortan ägnade sig åt .., oj, så han funderade!

Och intill oss satt ett kortspelande ungt par från Skottland, vilka aldrig besökt London .., men nu var dom på väg. 

Att resa med tåg är bara så trivsamt! 

Så till veckans Nutidsquiz. 

Vid 6-tiden plingade det i min mobil. Jaha, då förstod man .., pv var klar och nu skulle jag få resultatet! Så var det också, men jag höll på att trilla ur sängen när jag såg texten - 7 rätt -! Var det möjligt?  Om pv har sju rätt, då har jag nog inte mer än fem, tänkte jag och blev aningen orolig. 

Men dra på trissor .., jag hade 9 rätt! Fel på fråga 7 (Europafrågan). Gissade vilt på trean.

Ja, jag är jätteglad för mina nio och ska fira detta med en lussekatt. Pv är inte fullt lika glad :).

Ajöken, sa fröken.

8 kommentarer:

Anonym sa...

8 rätt här. Wow. // Turtlan

Rexxie sa...

Jag vågar inte ens försöka!

Gunnel sa...

Grattis! Är själv ganska nöjd med mina 8 rätt. Fel på 3 och 8.

Babsan sa...

9 rätt fel på filmen som jag var såååå säker på

Elisabet. sa...

Babsan: jag har alltid så himla bråttom i det jag gör och på den frågan höll jag på att falla .., tänkte först på en annan som jag hörde om på radion igår. För första gången besinnade jag mig.

Bert Bodin sa...

7 av 10.

Fel på filmen. Men så går det när man läser slarvigt. Jag gick ju på Guldbaggegalans utlåtande, inte på DN:s recensenter.

Att Kroatien varit i VM-final visste jag inte.

Schengenfrågan missade jag också.

Anonym sa...

Bert Bodin: det var det jag höll på att göra på filmfrågan. Ren tur att jag besinnade mig. Schengen var en halvgissning och fråga 3 total gissning.

Elisabet. sa...

Turtlan och Gunnel: heja er!