lördag 17 december 2022

När jag köper potatis .....

... blir jag stående en stund och funderar på om det ska vara mjölig eller fast potatis till frestelsen.

Intill mig står en kvinna i min ålder. Kort, mörkt hår. Påminner lite om min mamma. 

"Hej, du verkar vara lite av en potatisexpert .., vad tror du, fast eller mjölig potatis till Janssons?" säger jag. 

Kvinnan ler och vet besked. Jo, men hon använder den fasta sorten. 

Det blir kanske en halv minuts prat, möjligen det dubbla .., men jag känner på en gång att jag tycker så mycket om henne. 

Det känns som om vi har nycklarna till varandras hjärtan. 

Visst är det förunderligt, detta att ibland behövs inga omvägar.

Allt klickar.

13 kommentarer:

Tony sa...

Visst är det så.

Babsan sa...

Underbart ❤️Jag vill ha fast potatis till Jansson.Potatisen vi satte på ön är en knepig sort ….passar bäst till mos ingen bjudpotatis direkt.Maken fått,en bok Potatis heter den en alldeles förträfflig bok ,så fin att läsa och lite recept.I vprasbfixk han boken Elda så nu topptänder vi täljstenskaminen 🤗

Bloggblad sa...

Det märks ganska fort när man träffar en själsfrände.
Jag köper alltid fast potatis eftersom jag ofta glömmer att ta av den när den är klar och då blir den mjöliga till mos.

Kristina sa...

Håller absolut med! Behövs inte så många formaliteter mellan oss (människor), bara vänlig nyfikenhet ... Jag blir glad varje dag över detta, att våga ta kontakt med faktiskt vem som helst. Gensvaret är oftast så positivt. Folk tycker visst om, att prata med nån som de inte känner, är min erfarenhet. Och så nice för oss som vågar oss på att kontakta.

Anonym sa...

Funderar också över potatisen…Har alltid köpt mjölig, om jag nu minns rätt. Kanske att fast är bättre?
Barbro/Tranemo

Elisabet. sa...

Babsan och Barbro i Tranemo: tidigare har jag alltid haft mjölig, men nu ska jag verkligen testa den fasta! Kvinnan lät så säker.

Elisabet. sa...

kristina: ja, visst är det så! Och jag kan fortfarande minnas ögonblicks-kunder när det klickat till på en gång - såväl kvinnor som män -.






























Elisabet. sa...

Bloggblad: precis ! Man kan ju undra vad det är som gör att det fungerar på det viset? Var det att hon på något vis påminde om mamma eller någon annan som jag tyckt bra om? Att det känns så bekant att allt blir enklare?

Elisabet. sa...

Tony: antar att du i ditt yrke varit med om liknande möten. Och inte bara i jobbet, förstås.

Rexxie sa...

Om man ska tro en del "förståsigpåare" på internet så ska man köpa fryst pomfrite och göra Jansson på...

Själv tycker jag inte om Jansson, så det spelar inte så stor roll.... :-)

Annannan sa...

Jag tänker på hur du och min mamma skulle ha kunnat finna varandra. Vid potatisen kanske. Och så tänker jag att jag alltid har skyllt den fasta portugisiska potatisen för att Jansson inte blir så där krämig som jag vill ha den. Tydligen har jag fel.

Elisabet. sa...

Rexxie: nej, vet du vad ., där går gränsen ,-).

Elisabet. sa...

Annannan: vilken komplimang! Själv har jag alltid haft mjölig potatis, just för att jag tycker om när den blir lite krämig, men det var tydligen fel, så nu blir det en test.