fredag 28 juli 2023

Fredag ..., blomster, grattis Bettankax .., och DN:s quiz.


Strålande solsken  - födelsedag för underbara bettankax - (GRATTIS!) och absolut vindstilla; det är vad denna den sista fredagen i juli bjuder på. 

Tar Harry på tidig morgonrunda, men allt han bryr sig i är doften av löptikar.

Småkaniner springer av och an och kors och tvärs över vägen. 

Ser små bestånd av almöke/mjölkört/rallarros - bara att välja - samt smörblommor och gulmåra, den som doftar så gott. 

Och björnbären är på gång. 

Nutidsquizet gick bedrövligt dåligt; det märks att vi har haft gäster och inte ägnat oss åt tidningsläsande eller Rapport/Aktuellt som vanligt. Ynka FEM rätt! Så eländigt! Nåja, bara att ta nya tag.  (Bilden visar vad som finns i vårt växthus. Jag tror att det var vitlök kanske .., som sattes förra året och nu blommar så här fint ...?)


Och till min namne i Helgerum som förärade mig en omgång tomatfrön av sorten Ponderosa, kan jag meddela att nu översvämmas växthuset av gröna tomater! 

Tack och tack och tack!

 

9 kommentarer:

Babsan sa...

9rätt , gissade lite sportfrågan kunde jag inte

Elisabet. sa...

Bra jobbat! Jag gav nästan upp på slutet! /Elisabet

Turtlan sa...

Tror jag fick 6 st rätt. Ungefär sådär.
Bättre på ordförståelsen. 10 av 12 st rätt.

Tomaterna behöver värme här. Jättemycket tomater men de får ingen färg.

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, skönt att man inte är ensam om eländet!

Gunnel sa...

6 rätt. Jag tyckte det var svåra frågor.

bettan sa...

Tusen tack för grattishälsningar🙏❤

Elisabet. sa...

Gunnel: härligt! Ja, att man inte var ensam ,-)

Elisabet. sa...

Bettan: vilken tur att det kom fram på rätt datum! Hoppas att du hade en fin födelsedag och att framtida dagar blir fina.

Elisabet. sa...

Turtlan: samma för mig på orddelen. Fel på ariadnetråd och kytt.