tisdag 28 april 2009

Och så på tåget igen ...


Mitt emot mig sitter en kvinna och rättar prov i konsumentekonomi.
Efter en stunds tvekan frågar jag om jag får ta en bild av hennes händer?
"Ja, det går bra ...", svarar kvinnan när hon tänkt efter en stund.
Just så mycket mera prat blir det inte.


Tänk er själva ..., blommande rapsfält .., körsbärsträd .., hägg .., kossor på grönbete .., en katt som springer i raketfart mot en träddunge när tåget kommer ..., havet till vänster .., solen på väg ner .., en kvinna som talar i mobiltelefon och en man snett till vänster som löser korsord.

Tänk er illgröna gräsmattor .., småflickslag som tränar fotboll ..., en ung pojke som cyklar iväg med ett fiskespö i ena handen ..., och samhällen som passerar revy.

Åkarp .., Kävlinge .., Lund .., Landskrona .. Helsingborg .., Ängelholm .., Båstad .., Laholm.

När klockan är fem i nio, saktar tåget in på stationen i Halmstad.

1 kommentar:

Monet sa...

Du åker genom min barndoms Skåne. Och jag känner igen allt det du beskriver.

Också lukten av rapsfält. Men jag gillar inte den - det är väldigt konstig lukt tycker jag, inte alls god. Men så olika är det. Vackra är dom dock, fälten!