fredag 1 maj 2009

Nånting så otroligt finurligt ...


Klicka gärna ...
Det lilla hotellet finns i Flensburg, Tyskland.


"Hej du fina Elisabet!

Först: Jag skickar med ett foto på en rolig och väldigt fin 'grej' mina föräldrar har i sin trädgård.

På tyska heter det 'Hummelhotel' vilket du säkert kan översätta själv: humlehotell.

Det var full aktivitet både framför och i det, kul att sitta och titta på...

Humlor och bin flög in och ut i en strid ström men vad jag förstår så dras inte getingarna dit..

Varma kramar Annika."

9 kommentarer:

Kesu sa...

Snacka om att sätta bra bloggrubriker! :) Aha, så det här har man för att humlorna ska dras dit och inte till oss människor som ändå¨bara viftar bort dom. Eller?

Elisabet. sa...

Kesu: (men ditt bloggnamn är det bästa som finns .. jag ler varje gång jag ser det ..-) ..., jag ska fråga Annika hur det funkar?

Det ser ju så platt ut .., jag förstår inte .., bor dom verkligen där bakom ...?
Humlor bor väl längre ner ..:?

Ellis sa...

Ååå, jag vill också ha ett humlehotell! Jag älskar humlor!

Jag tror de "bygger bo" i de där hålen, det är vad jag tror. De tycker om hål. Vi har haft humlor i hål i husväggen här.

Christina sa...

Är det bara borrade hål rakt in, och inget mer? Bor de så?
I år är det hummelår här i bergslagen, jag har aldrig förr sett så många sömniga vårhumlor vingla omkring som just i år.
Kunde jag bygga en boplats åt dom skulle jag göra det, men vet inte hur...

Ellis sa...

Kolla vad jag hittade!

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Ovrigt/Tv%C3%A5%20sorters%20humlebon.pdf

Undras om man skulle fixa några humlebon kanske?

Ellis sa...

Och detta var också intressant:

http://www.artdata.slu.se/Humlor/Index_humlor.htm

Lisette sa...

Men så fiffigt. Det här är absolut något för Mians Jan, Han kanske rent av vill ha ritningen till hotellet:)
Verkligen toppen. Så kul det ska vara att sitta och se på alla fina humlor.

Rexxie sa...

Hmmm, jag gick in och tittade på Ellis länk (den hos SLU) och blev förvånad över vad mycket humlor det finns!

Har alltid trott att "en humla är en humla är en humla" (för att travestera Gertrude Stein), men så är det tydligen inte!

Ellis sa...

Rexxie - det trodde jag med! Jag visste att det fanns ett par sorter, men inte sååå många!