onsdag 12 augusti 2009

Lika bra att köpa målarfärg, kanske ..?


Pensionatsvärd med väldigt låg puls.

I ett par timmars tid har jag haft sonen på besök.

Och Meja, den svarta hunden.

Meja vill absolut inte ligga på den röda filten - fast vi säger till med strängaste rösten -, nä, hon drar sig utåt och ännu mera utåt och till slut är det bara svanstippen som befinner sig på filten.

Och tillsammans med sonen sitter jag i soffan och tittar på fotbollslandskamp mellan Sverige och Finland och jag telefonpratar med Hedgren och med en trött pensionatsvärd och jag berättar för honom att människor som har så hög puls som undertecknad, löper fyrtiosex procent större risk av tuppa av i en hjärtinfarkt och femtioåtta procents högre risk att drabbas av hjärtsvikt, så det där rummet som jag ska få göra om precis hur jag vill .., ja, på pensionatet, det är väl knappt någon idé att man tar sig an det.

Å andra sidan ..,. kan man ju strunta i alla Farhågor och göra det ändå.

När nu livet tydligen inte ska bli så värst långvarigt.

För då, om någonsin, borde man såklart göra precis det man längtar efter.

Just så.

Och nu är klockan snart halv elva och vid elvasnåret brukar det bli stort fyrverkeri när tattooföreställningen är tillända, så jag väntar nog med att göra natt en stund till.

Ajöken, sa fröken.

6 kommentarer:

missis p sa...

jasså.......då får man kanske ta hissen upp till sjätte våningen o se det därifrån........Bor längst ner på marken med en GIGANTISKK terass.........fast huset har 6 våningar är det lite radhuskänsla över det hela där vi bor..ja jag som älskar fyrverkerier får minsann inte missa detta fenomen.........Ja jag ska upp o kika o se om man ser nåt...TCAK för tipset kära kollega.........

Elisabet. sa...

missis p: undrar just om du såg nånting ..? Själv somnade jag ..-(

Monet sa...

Men vad HAR du i puls Elisabet? Undrar en annan snabbpulsare också med en lågpulsande man:-)

Får du inte blodtrycksmedicin som hjälper mot detta

Elisabet. sa...

Monet: alltid exakt likadant .. och jag har haft det så länge jag kan minnas ... 78.
Det var vi över 70 i puls som kunde räkna med att kontakta Fonus tidigare än andra ..-)

S o F sa...

Fast jag tror det kan vara precis tvärtom också.
2-3 veckor innan min svärfar fick sin hjärtinfarkt förra året, så var han här och fikade. Då kollade vi vårt blodtryck inklusive puls allihopa (jag har en mätare här hemma), och svärfar hade så låg (och fin?) puls. Om jag kommer ihåg rätt så var den runt 50-60.

Efter infarkten så tänkte jag på det där och att det kanske inte är nåt speciellt bra med låg puls - heller.

Insikten om att livet när som helst VERKLIGEN kan vara slut och inte ligga 10-20-30 år framåt i tiden - den insikten gör oss förhoppningsvis väldigt tacksamma för att vi lever, just NU.

Varma och soliga hälsningar!

Anonym sa...

SoF:
Det var ju väldigt trevligt att du berättade detta. Tack så väldigt mycket (för mig....)
PV