torsdag 19 november 2009

Återhämtning i dubbel bemärkelse

Rehabiliteringen går tydligen enligt plan, efter vad jag fått höra på telefon.

Dessutom kommer återhämtning att ske i morgon eftermiddag, d v s patienten ska hem igen.

Det är inte utan en viss skräck som jag kommer att få äran att härbärgera patienten framöver.
Tänk om hon ramlar, eller något annat händer. Vad kan då en simpel mattelärare göra för nytta?
Tänk om hon ramlar när jag är på jobbet. Huvva säger jag bara.

Men det får väl gå, förmodligen är riskerna väldigt små.

Fast trappan ner är ganska brant och de femton stegen kan minsann vara ganska hala.

Det ska bli skönt att få hem henne i alla fall. Snart börjar kanske alla renoveringar i huset i Småland och då behövs nog hennes insats också.
Kanske kan man skaffa en rullstol som hon kan sitta i och t ex måla eller utföra enklare spikarbete.

Men huset är inte köpt ännu, det blir en ny visning på söndag. Då ska jag försöka få med bror och brorson för att värdera skog och husets kvaliteter eller brist på sådana.

Från Hässleholm talas det om träning att gå i trappor med kryckorna och det har tydligen gått bra. Att gå på plan mark var en hel vetenskap igår kväll men idag har det tydligen också blivit en bagatell.

Flickan i sängen mittemot, Maggan ni vet, hon gick som en gasell redan i går. Fast hon hade ju tränat redan i somras när hon klippte det första knät.

Madamen liknade sig själv mer vid en bergsget efter sina övningar i trappan och det låter ju lovande med tanke på trappan här hemma.
Igår påminde hon nog mest om en sengångare om man nu ska leta djurliknelser.

Annars verkar det vara bra stämning på sal 13, alla verkar kunna besvara den viktigaste frågan med JA..

Nu undrar kanske de mindre sjukvårdskunniga vad detta kan vara för fråga, men det kan säkert Eva eller Turtlan eller Bettankax eller någon annan insider berätta om i kommentarer.

Sånt skulle i alla fall aldrig jag tala om i en blogg, så här offentligt

Ja lugnet lägger sig nu på sal 13, madamen var trött och skulle försöka hämta krafter till morgondagens bilfärd

Slut för idag
Tack för idag från madamen

11 kommentarer:

Evas blogg sa...

Hahaha...stora eller lilla A. Viktiga saker att prata om efter en op. Men har du inget rum nere som El.kan sova i? Men vad spännande med huset. Så ni funderar alltså på att köpa det? Mycket händer i landet Halland just nu. Och jag förstår att du vill ha hem din dam. Jag säger VÄLKOMMEN HEM ELISABET!!

Linda sa...

Du skriver så man kan inte annat än att le :)

Ni kan ju fundera på om ni vågar ställa frågan om toalettdörrar på sjukhus och deras lås till någon, mig närstående.........
På tal om frågan som besvarades med ja.

Christina sa...

Du är verkligen en utmärkt ersättare för bloggmadamen när hon tar förståelig paus!

Det låter verkligen pännande med huset! Håller tummarna!

bettankax sa...

JA:et är absolut det viktigaste svaret i samband med sjukhusvistelse. Det glädjer mig oerhört över detta positiva besked!:)

LindaLotta:
Vad gäller låsta toalettdörrar på sjukhus är det en diskussion som bör hållas inom familjen. Hänvisar till sekretesslagen.

gunnar i vaplan sa...

Oj, oj, oj... va härligt att få läsa dina lägesrapporter från dig PV.
Känns tryggt att du finns i Elisabets närhet.

PS! Jo, det var en jättehärlig helg i Stockholm. Teater, museér, spaa och massor av god mat och härliga vänner.

Anonym sa...

Bettankax och LindaLotta.
Det här låter så spännande så det måste vi bara få svar på. men bloggen kanske inte är rätt forum för denna efterforskning.
Rätt svar, Eva
Tack, Christina.
Låter bra, Gunnar

PV

Turtlan sa...

JAg tror Eva var snabb och svara på frågan igår kväll!
Just DET ämnet blri lätt ett allmänt samtalsämne på salar emd nyopererade! En viktig sak och det är de ju för välmåendet.

Snabbt hem må jag säga men man tillfrisknar ju snabbare i hemmiljö.

Du får se till så hon har en mobil eller trådlös telefon alltid på sig i händelse av fall...
Ta bort alla ev farliga mattor.

Härligt höra att knäet.. förlåt Bloggmadamen kryar på sig.

Ska bli kul höra hennes rapport om det hela även om Du PV vara en otrolig ersättare. Risk att hon kan känna sig lite brädad på bloggområdet ;-)) ;-))

Hälsa så varmt!

Evas blogg sa...

Och jag glömde skriva att jag tycker att du PV är en utomordentlig bloggare!!

Mian sa...

Jag har för mig att trappan kändes brant när jag provgick den i maj? Kan ni inte sova på första våningen ett tag, för säkerhets skull?

undrar
småbekymrad

mossfolk sa...

Det är inte alls så att jag är nyfiken eller så... när det gäller stora ja och låsta toalettdörrar...

Skönt att allt gått enligt planerna och att madamen tar sig runt som en get ;)
Och så himla spännande med huset!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.