söndag 31 januari 2010

Insikt nr 206 ...


Vaknar tidigt.

Lyssnar till P1.

Vågskvalp och paussignal, men inte samtidigt.

"Dum, di, dum, di, duuuuum, dum, dum!"

Ligger under täcket och räknar ..."dum, di, dum, di, duuuum, dum, dum!"

Sju signaler.

Längtar efter Naturmorgon.

Fem i sex blir det sjörapport.

"Nordkoster .., Vinga .., Nidingen .., Hallands Väderö .,. Drogden .., Hanö .., Ölands södra udde .., Harstena .., Gustav Dahlén .., Arholma .., Härnö .., (hej Cecilia N) .., Kemi fyr .., Storön. Och det är kuling och lätt kuling över Kattegatt och södra Östersjön".

Sedan nyheter från Ekot.

Längtar ännu mera efter Naturmorgon.

Snart så.

Rättar till täcket.

Härligt!

Och nu är nyheterna tillända.

" ... ja, och nu blir det Andliga sånger", säger radioprataren.



Fullkomligt UNDERBAR är han, herr Malmberg och nog måtte han ha varit med på något väckelsemöte i sin uppväxt!

Va?

Naturmorgon sänds på lördagar.

Och idag, till min förvåning, är det faktiskt söndag.

Ojdå.











8 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja man kan ju bli lite dagvill ibland.

Å PV sover på när Du lyssnar på Naturmorgon eller vad det nu var på radion ;-))

Nu ser jag på På Spåret.
Ååååå vad jag vill åka till Petra!

Så det så!

Turtlan

Elisabet. sa...

Turtlegirl: nej, han är också vaken, men båda två tror vi att den andre sover .-)

Turtlan sa...

Skratt.... känns igen!
Men jag har lärt mig att M suckar INTE när han sover OCH vänder på sig. Men är han VAKEN och vänder på sig så suckar han....

Å nu sjunger Maja H en av mina stora favoritlåtar! Tusen stykker!

Åååå säger jag bara!

Hjortron sa...

Tack för den uppiggande sången!
Husbondliden - finns det kvar? Hörde mycket talas om det i min äldre ungdom - då delar av byns befolkning var pingstvänner och åkte dit ...
"Pingstvänner" hör man det ordet numera? Jag väntar på mildare väder så man kan gå ut i den strålande solen, i morse var det -30.

Elisabet. sa...

Turtlegirl: ,-)

Lifeblog: I Husbondliden var min mamma var sommar, alltså åkte dit på eldiga tältmöten .., jag utgår ifrån att det finns kvar ..., kanske Ingela eller Kerstin S vet besked?

Bert sa...

Ja, ibland går man på nitar.

Vi slår ofta på radion där vid sextiden på lördagar. Lyssnar på nyheterna och somnar gott, bara för att vakna mitt i Naturmorgon.

Söndagar åker radion på sisådär tjugo i sju. Ett ofta suveränt program efter kl åtta. "Kropp och själ". Enda felet med det programmet är programledaren, som pratar alldelse för fort. Ibland är det rent svårt att hänga med och det tycker nog hon själv också, för hon snubblar rätt ofta på orden. Jag har ibland tänkt skriva till henne och be henne andas emellanåt.

Anita sa...

Jodå, Eisabet, nog tror jag Husbondlidens tältmöten finns kvar alltid! Mina föräldrar åkte också dit varje sommar så länge de orkade (läs medan pappa kunde köra bil och husvagn).

Om Malmberg tycker jag mycket! Alltså mycket om! ;)Han är en otroligt bra skådespelare,tycker jag. Och sångare med tydligen!

Elisabet. sa...

Bert: jag måste absolut lyssna till henne ...., det har jag helt missat, - fortpratet - alltså!

Smulan: jaha det finns verkligen kvar? Jag har en härlig bild eller HADE, av yngsta dottern, AP, som är just i Husbondliden med sin mormor ..-))

Till er båda: förlåt att svaret dröjde.