måndag 1 februari 2010

Några kvällsfönster från ...


Notera det otroligt vackra kaklet till höger.

Ja, vad tror ni ...?

Jo, från Portugalsmadamen.

Hon som på ett så härligt sätt berättade om sin skånske far och om hans katt och deras envig om köksstolen.


Annannan säger ...

"Mellan min pappa och katten L har det pågått en tyst kamp om en av köksstolarna i minst fem år. Stolen mitt emot fönstret är där pappa vill sitta så att han kan se ut över ägorna.

Varför katten L vill ligga på den vet jag inte.

Var gång pappa ska äta något (och det är ju rätt ofta med den matordning en skånsk hedersman håller sig med) har han tagit stolen och liksom hällt över katten L på stolen bredvid.

Men härom veckan rapporterade han en revolution.

Han hade kommit fram till att han ser ännu mer av ägorna från stolen bredvid, så nu sätter han sig alltid där.

Katten L fortsätter att ligga på den stol hon alltid valt.

Oklart vem av dem som vann.

Kanske win-win, som man säger nu för tiden."

4 kommentarer:

Christina sa...

Underbar fönsterbild och en ännu underbarare berättelse om en man och hans katt ;)

Elisabet. sa...

Christina: ja, visst är den härlig .., den där berättelsen. Det blev som en inuti-film för mig .-)

annannan sa...

Jag skrev ut det där förra gången du återberättade historien, Elisabet, och skickade till pappa. Det blev för sent att ringa honom i kväll, men i morgon är jag rätt nyfiken på vad han säger om att jag helt fräckt berättade det här för hela världen. Katten L bryr sig nog inte så mycket om saken tror jag, så länge hon får en skiva ost eller två till pappas förmiddagskaffe.

Jag saknar dem bägge två lite grann, men det är ju så sabla kallt i Skandinavien just nu.

Elisabet. sa...

Annannan: din pappa verkar vara en härlig prick, jag tror nog att han förstår ..-) Hälsa honom från mig!