onsdag 5 maj 2010

Kalimera världen ...!


I Grekland är det svettigt just nu.

Landet åker kana längs ruinens brant och snart är det väl stor risk att man dråsar iväg rakt ut i tomma luften.

Men idag minsann ska grekerna gå ut i generalstrejk och det mesta lär stå stilla.

Grekerna vill förstås behålla sina delikata pensionsförmåner och någon måtta får det förstås vara på sparandet, tycks man anse.

Man kan fundera över hur människor tänker?

Och allra mest när man läser sånt här.

Det är vad jag tänker.

5 kommentarer:

Mian sa...

Jag röstade nej!

Elisabet. sa...

Mian: ja, tänk så klok du var! Jag röstade "ja"! ,-)

cruella sa...

Jag röstade också ja, och det skulle jag göra i dag med. Vi har mer att vinna än att förlora, det är min fasta övertygelse.

Man ska hålla ihop även när det blåser hårt, MEN man ska också ta sitt eget ansvar när så krävs. Som nu, i Grekland.

Historiskt sett är inte grekerna ensamma om att i frihetsyra och allmänt vänsterblås vilja betala tillbaka till människor som slitit ont.

Grekland är också extremt så till vida att det i princip är två stora familjer/släkter som dominerat politiken hur länge som helst. Sånt innebär sällan friska fläktar och självkritik.

Ruta Ett sa...

Jag hörde också Kostas i Ring P1 och tyckte att det han berättade lät så konstigt. Hur kunde grekerna ha det så förmånligt som pensionärer,när pensionärerna i Sverige ibland är fattiga. Nu förstår jag varför - det som lät så bra, var det alltså inte.
Att skära breda remmar av andras läder är lätt.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: nej, så är det verkligen! Och jag förstår inte hur grekerna tror att man ska klara av sin situation UTAN att dra åt svångremmen rejält?