torsdag 26 augusti 2010

Sannerligen en insikt ...

Att fylla i kassakort för arbetslöshetsersättning, det är ett heltidsjobb det.

Kan jag lova er.

Så här står det längst ner på papperet.

"LÄMNAR DU FELAKTIGA UPPGIFTER RISKERAR DU ...

... att bli återbetalningsskyldig för felaktigt utbetald ersättning

... att uteslutas ur a-kassan eller frånerkännas ersättningsrätt

... att polisanmälas för bidragsbrott

Och har man inte tidigare haft anlag för psykiska sammanbrott .., kan man nog få det, ja, innan man har fyllt i detta på rätt sätt.

Hälsar en något kallsvettig madame.

11 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Du fyller väl i det på nätet. Det går snabbt som blixten.

Rexxie sa...

Ja, nätet är ett utmärkt alternativ! (och jag antar att jag får börja öva mig snart; jag ringer och frågar hur det går till :-)

Linda sa...

Jag hade mina våndor för det där när jag skulle gå på föräldraledighet, men det är supersmidigt på nätet.
Det har funkat helt perfekt för oss. Nu vet jag att det inte är på samma ställe, men principen är ju densamma.

Elisabet. sa...

Till er alla: nä, jag har tappat bort mitt lösenord -)

Elisabet. sa...

Men nu har jag beställt ett nytt lösenord ,-)

Och är man timanställd, så är det minsann inte så enkelt. Då kan man vara anställd på ett visst antal timmar per vecka, men man arbetar mycket mera. Då ska all mertid fyllas i särskilt.

Cecilia N sa...

Usch. Jag får kliande gröna eksem av blanketter.

Elisabet. sa...

Cecilia N: jag med .., jag minns när jag skulle börja skriva kassascheman och fick en mall att gå efter. Den bytte jag ut vecka 1 och gjorde en egen .-)

Och damerna man pratar med PÅ a-kassan ..,.låter så BESTÄMDA.

S o F sa...

Nästan spänning a´la HippHipp. ;)

Lycka till!

Turtlan sa...

Lika bra packa en väska att ta med om Du hamnar i finkan.
Menar om Du skulle fyllla i bara så lite fel så kan det nog bli så...?

....frånerkännas...det var ett nytt ord för mig.

Elisabet. sa...

Så här är det: jag är anställd på 30 timmar per vecka, men har arbetat mer än så hela tiden, frånsett när jag var sjukskriven.

Då innerbär det att jag först ska ta reda på hur många procent jag SKULLE ha arbetat enl. mitt anst.bevis, sen jag ska precisera hur mycket mera jag har arbetat per dag.

Min arbetstid har varierat från vecka till vecka, i alla fall det senaste året ...

Hade jag arbetat med månadslön, ja, men hur enkelt hade det då inte varit?

Cecilia N sa...

Men sånt ska väl inte pulas in i kassakorten? Det där är väl uppgifter som ska finnas i arbetsgivarintyget? Så lämna du alla de där beräkningarna till arbetsgivaren.

Kassakorten handlar ju om tiden efter anställningen. Om du varit arbetslös eller förhindrad att arbeta (för att du har varit ohemma eller ofriskeller nåt).