måndag 23 augusti 2010

Eftermiddag ...


Precis när man har bestämt sig för att gå hem, ser man ännu flera bär!
Det är precis som när man plockar murklor och hittar den ena efter den tredje och alltid är det när man är less.
Till slut har man nästan gått vilse.

Och soligt och fint är det och jag går ner till havet och med mig har jag en vit plastbytta och tanken är att fylla på förrådet av björnbär.

Nu märks det tydligt att människor har upptäckt allt detta goda .., jag får gå en bra bit innan jag hittar snår där det finns mogna bär.

Ju snårigare till, desto fler bär förstås .., och jag river mig på händerna och det blöder från långfingret (ett blad får bli plåster) och överallt - på händerna och armarna - fastnar små, små taggar som visserligen är lätta att dra ut, men ändå, ååå, det är kämpigt!

Och luften är fylld av ettriga flygfän och man viftar och har sig och halkar omkring på hästlortar och i vänsterhanden har man byttan som tyngs allt mer, men man ger sig inte .., nej, längre och längre bort går man och till sist orkar man helt inte mera, man är döless på allt vad björnbär heter och fingrarna är blåröda och det blöder på ena foten, där sitter en rejäl tagg och väntar på att bli bortplockad!

Då vänder man om och går hemåt.

Och längs lilla vägen vid havet möter man fem islandshästar och man ser fåglar som flyger av och an och en kaja som sitter alldeles stilla och pickar på nånting från marken och kajan håller koll på madamen som vandrar och säkert ser så trött ut .., och man möter två män och en kvinna och en av männen bär en systemkamera och den andre ett fiskespö och alla tre hälsar och då är jag nästan hemma.

Byttan är fylld till brädden.

Ja, ja.

Det känns bra.

11 kommentarer:

Kerstin sa...

Vika fina minnen du kommer att ha i vinter när du tänker på dessa stunder. jag känner riktigt smaken i munnen av solmogna björnbär, fast det är längesen jag åt dem. Lyckans...

Mian sa...

Tror du att det finns bär kvar på lördag, någonstans i Halland? (om man promenerar långt långt långt).
Jan är plocksugen :)

Elisabet. sa...

Kerstin: absolut .., det är underbart!

Mian: det finns miljoner icke-mogna-bär kvar .., så kom ni till Halland!

Elisabet. sa...

Mian: det finns ett ledigt dubbelrum på pensionatet. Middag serveras också, och frukost.

Mian sa...

Elisabet: världens raraste är du! men i så fall åker vi bara över dagen och fokuserar på björnbären.
Men det är inte omöjligt att vi tittar in som hastigast och lämnar av några fler böcker :) om det finns lästid över...

Elisabet. sa...

Mian: är ni fullständigt rubbade? Åka över dagen från Västergötland till Halland? Ni kan få nåt enkelt om det känns enklare? Och ni kan få åka hem sex på morgonen om det känns bra? Men rummet står och väntar på er.

Mian sa...

Yes, lite smårubbade är vi :)
Vi brukar åka till Bohuslän och fiska och bada över dagen och det är bara några mil färre.
Vi tar en funderare.
Låt se hur vädret blir!

Elisabet. sa...

Mian: okej, fundera ni .. men känn ABSOLUT inte att det skulle ta emot om ni sov över. Det spelar absolut ingen roll .., är ENBART trevligt!

Christina sa...

Fnissar lite över dialogen Halland - Västergötland :)
Vilket underbart foto, var det jag ville säga :)

UllaMona sa...

Björnbären ser verkligen goda ut ...jag har aldrig plockar björnbär...

Tankevågor sa...

Härligt! Vilken känsla av rikedom att kunna fylla en bytta med björnbär. :-)

....sista raden läste jag fel.
"Bettan är fylld till brädden"