söndag 22 augusti 2010

Igårkväll ...


Klockan 13.00.
PV har flyttat ut och boken har han med sig.

... blev det middag hos pv:s moster och morbror, Sonja & Gösta.

Sonja och Gösta bor i den vackraste lägenhet jag har satt min fot i, med säkert nästan fyra meters takhöjd och fönster som får mitt hjärta att slå tredubbla slag.


Foto: Elisabeth och Roland och det är inte jag.
Detta är alltså utsikten, plus alla små och större båtar som ligger förtöjda på hitsidan.

Lägenheten ligger nära centrum, med Halmstads slott på andra sidan Nissan och bara tjugofem meter bort trängs segel, - och motorbåtar vid kajen.

På besök var även Maria och Roger - Maria är pv:s kusin och Roger är hennes man och kommer från England -.

Ååå, där bjöds på så underbart god mat .., stekt kyckling med primörer .., och en sås som var som pricken över i ., och gelé och inlagd snittgurka.

Gravad lax med pepparotsgrädde till förrätt.

Ostkaka, alternativt cheese-cake till efterrätt.

Efter maten blev det dominospelande runt det då avdukade bordet.

Alla utom jag själv ägnade nästan två och en halv timme åt detta.

Själv gick jag och lade mig raklång på dubbelsängen i rummet intill (rummen ligger i fil, helt perfekt .., så har man lite koll ..) och läste en spännande deckare av Elizabeth George, ja, där kommisarie Lynley dyker upp.

"Fryser du lilla vän?" ropade Sonja, som såg hur jag drog min linnejacka över benen.

Jag sa att det gjorde jag inte.

Ett fönster stod öppet mot gatan där ute.

Där utifrån hördes polissiréner och vrålet/brölet från berusade ungdomar och jag hörde kyrkklockeklang från Nicolaikyrkan och jag hörde pratet och skrattet från dominospelarna.

Allt kändes bra.

Intill mig kurade jack-russeln Alice, som är så skygg, så skygg och kommer från ett hundhem, men som nu har fått ett bra liv hos Maria och Roger.

Allt närmare mig kom den lilla Alice .., och till slut - jag låtsades läsa - sträckte jag försiktigt, försiktigt ut min högra hand och kliade henne bakom örat.

Det var då vi blev vänner.

2 kommentarer:

S o F sa...

Fin text E!

Å vad gillar du Elizabeth George då?

Läste en bok av henne alldeles härom veckan och direkt när den var slut, öppnade jag en annan bok av en annan känd engelsk deckarförfattarinna.

Slogs av hur olika de två skrev, och där fru (?) George helt klart avgick med segern.
Tror jag är lite förtjust i den där kommissarie Lynley. ;)

Varma hälsningar från nyckelpigefotografen som också är förundrad över balansakten på strået!

Evas blogg sa...

Men åh....vilken fin text!