torsdag 9 september 2010

Också en insikt ...


Surfar runt bland norrbottniska dagstidningar på nätet.

Står där något om gårdagens Uppdrag Granskning som visade hur illa ställt det var på ett demensboende i Piteå?

(Ja, med grundbemanningen, personalen tycktes vara änglar förklädda till människor.)

Nix.

Norrbottens Kuriren berättar om en "lyckad dag för älgjaktslaget i Antnäs", Pitetidningen om att en .. "optimistisk Östros valtalade i Piteå".

Och Norrländska Socialdemokraten toppar med: "Här planeras det för 200 nya villor."

Om missförhållandena i Piteå sägs inte ett pip.

5 kommentarer:

cruella sa...

Hoppas vi kan skylla på tidig pressläggning eller något sånt... Usch, jag fick tårar i ögonen, stackars gamla raringar. Så himla ovärdigt och otryggt.

Elisabet. sa...

cruella: man kan ju också tänka sig att det är valtider just nu ...

Sven Teglund sa...

Jag tyckte också att det var märkligt, ingenting i tidningen idag.

Det var fruktansvärt att se hur man lämnade de gamla inlåsta på natten, helt otroligt. Jag vet ju hur det är, sparande i kommunerna premieras hela tiden. Som Elisabet Marklund sa, pengar skickas tillbaka trots att de är avsatta till äldreomsorg. Det skulle aldrig ske på tekniska sidan.

Otroligt tufft av personalen att agera och signalera om missförhållandena. Det kommer nog att bli ändring nu, varje fall i Piteå.

Anonym sa...

Jag har också reagerat starkt på massmedias tystnad efter programmet!!Men (S) är otroligt starka i Piteå och har varit i urminnestider./Babsan

Elisabet. sa...

Sven och Babsan: ja, jag tycker att politiker i beslutandeställning borde praktisera på Öjagården eller andra demensboenden minst ett par veckor, så kanske man får en insikt.

Och det är ju inte svårare än så, man kan bara tänka så här: skulle jag vilja ha min far eller mor här ?

Personalen tycktes ju vara ÄNGLAR, men vad hjälper det .., när dom sjuka blir ensamma om nätterna?

Nattpersonal på Ejdern där mamma var - i Ystad - berättade ofta hur man, under nätterna, hittade mamma uppkrupen i sänghörnet där hon satt och grät.

Då blev hon i alla fall tröstad.

Men tänk .., om hon hade varit alldeles, alldeles ensam ....!

Och rent bedrövligt tycker jag att det är av de norrbottniska nätet-tidningarna att inte med ett ord beröra programmet direkt på morgonen!!

DET är jag övertygad om handlar om valtaktik och det är bedrövligt.

Såna här förhållanden finns säkert inom alla politiska landskap. Jag sa själv upp mig från ett sånt här i Ystad 1994 och skrev en krönika till hemtidningen - så feg var jag - efter en dags anställning (sommarjobb) tackade jag för mig. Det var hemskt och det var privat.
Attendo Care.