måndag 6 september 2010

Vem ska mjölka korna ...?

Tittar på partiledarutfrågning i tv.

Nu är det Lars Ohlys tur.

Det diskuteras föräldraledighet och Ohly anser att den ska delas rakt av, mellan båda föräldrarna.

Det tycker i n t e jag och kommer väl därför nu att få en hel drös med uppläxning av bloggvännerna, men så är det, jag tycker att det helt och hållet upp till föräldrarna att avgöra vem som ska stanna på hemmaplan med småttingarna.

Så ringer en kvinna in till programmet.

Hon är gift med lantbrukare och säger att i deras fall är det helt omöjligt att dela, men det är av ekonomiska orsaker.

Lars Ohly menar att det handlar om att mannen ska ta sitt ansvar som förälder.

Då tänker jag så här: säg att en jag är gift med en jordbrukare som har köttdjur och spannmålsodling .., jag åker till arbetet, "puss-puss-ha-det-så-bra" och han är hemma med det lilla barnet .., ja, då kommer frågan: vem tar hand om jordbruket?

Måste familjen då anställa någon för att sköta köttdjur och skörd, medan jag arbetar?

Helt galet, tycker jag att det är.

Amen.

8 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

jag håller med dig så jättemycket. dessutom blir jag vansinnig på när staten ska lägga sig i vem av oss som ska vara med barnen. Om jag vill amma mitt barn i ett år, om vi vill att pappan ska vara med barnet hela tiden, nää då ska staten lägga sig i det hela.
lämna åt föräldrarna att bestämma, skapa förutsättningar för att vara bra föräldrar på många olika sätt men sluta vara förmyndare åt människorna.

Ja där ser du Elisabet; jag blir riktigt arg på förmyndartag. Huuuu

Cicki sa...

Jag hörde också på det och jag håller helt och hållet med dig. Det ska inte vara staten som ska bestämma om hur vi vill organisera vårt föräldraskap.

Jag blev dessutom rädd när jag hörde att han sa att han ville sänka alla straffsatser. Att man kanske bara ska få max ett år för misshandel t ex. I mina öron låter detta farligt. Jag kan hålla med honom om att man måste jobba med att förändra samhället för att sänka kriminaliteten och hjälpa de kriminella till ett liv tillbaka in i samhället. Men det gör vi inte genom att först sänka straffsatserna. Vi måste börja i den andra ändan med förändringar för att få en vänligare värld. Sedan kanske man kan gå vidare med kortare straff.

Elisabet. sa...

Cicki: den biten hörde inte jag .., men jag håller med dig.

Det hände, på den tiden jag var gift med en polis, att man fick höra att någon åkt dit för mord och något år senare var samma människa ute och promenerade i frihet.
Det är ju inte klokt.

Begick jag själv ett mord, så önskar jag att dom håller mig inspärrad länge, länge, men jag kan visst få ha det anständigt i fängelset. Men helt klart är jag ju inte mentalt frisk om jag tar död på någon?

Elisabet. sa...

Cicki: den biten hörde inte jag .., men jag håller med dig.

Det hände, på den tiden jag var gift med en polis, att man fick höra att någon åkt dit för mord och något år senare var samma människa ute och promenerade i frihet.
Det är ju inte klokt.

Begick jag själv ett mord, så önskar jag att dom håller mig inspärrad länge, länge, men jag kan visst få ha det anständigt i fängelset. Men helt klart är jag ju inte mentalt frisk om jag tar död på någon?

Cicki sa...

Du kan gå in på nätet och höra det i efterhand på SVT Play.

Steel City Anna sa...

Håller helt med dej!

Kesu sa...

Jag hörde också det här igårmorse och hickade till. Tyckte att programledaren sammanfattade det väl i sin följdfråga:
- Ja, vad säger du Lars Ohly? Krockar teori och praktik?

Elisabet. sa...

Anna J och Kesu: på väg hem från stan, där jag hämtat upp pv, blev det väldiga diskussioner i bilen om just detta, halverad vårdnad.

pv tycker nämligen att det är en utmärkt idé, i akt och mening att det stärker kvinnans ställning i yrkeslivet och att männen enklare kan ta sin ledighet, utan knot från chefer.

pv kan diskutera lugnt och sansat, men själv blir jag så HET och jag får be om ursäkt efteråt .., och inser att jag måste lära mig det här att inte hetsa upp mig .-)

Jag tycker fortfarande att idén är ..., nej, inget för mig.

Föräldrar borde själva få avgöra vad som passar dem bäst, tycker jag.