fredag 18 mars 2011

Bodils vänstra hand ...



I ett litet, litet rum i den lilla affären i landet Halland, hittar man ofta Bodil.

Det är Bodil som ordnar scheman, går igenom fakturor och håller på med allehanda kontorsgöromål.

Bodil är Jungfru och lillasyster och en riktig halländska, dessutom är hon gift med chefen, som är andra generationens handlare.
("Första generationen" tittar in nästan dagligen och hjälper till med lite av varje.)

När jag före jul kom på anställningsintervju i affären, möttes jag av två män och så en liten, tunn kvinna med ett varmt leende - det visade sig vara Bodil -.

Efteråt sa hon ..., "ja, jag tänkte att det kanske inte var så roligt för dig att mötas av bara män och .., ja, så skulle jag ha känt det själv. därför ville jag vara med".

Det säger oerhört mycket om den kvinnan.

Jag tycker att hon är oerhört o m t ä n k s a m.

Det var också Bodil som - när jag satt i fikarummet - tittade in så där i förbifarten, bara gluttade lite .., för att se att man inte satt ensam.

"Om du nu inte hade arbetat i butik .., vad skulle du då ...?" frågar jag.

Hon tänker efter ett tag.

"Då hade det nog blivit nånting inom sjukvården ..?" säger hon.

Bodil har höger tumme upp, och påstår själv att hon inte är praktiskt lagd .., "men jag är i alla fall den mest tekniskt kunniga i vår familj .., det är jag som ställer in och fixar maskinerna", säger hon småeende.

Om hon drömmer om något resmål .., vad skulle det då vara ..?

"Då blir det Italien! Vi var där ., ja, bland annat i Venedig och du förstår Elisabet, när man satt där i gondolen ., då kändes det som om vi hade klivit rakt in i en sagovärld, så där som Askungen eller nånting ...", säger hon.

Just så är det med Bodil i den lilla affären, allt uti landet Halland.

Inga kommentarer: