söndag 13 mars 2011

I postlådan ...


Bild från tidningen.
Fotograf: Marie Ullnert (har tagit underbara bilder!)

... ligger en dag en tidskrift som jag inte alls känner igen.

Det visar sig vara en gåva från pv:s dotter, en tidning som heter klokahem,

En tidning som är snyggt formgiven och riktigt läsvärd.
(Dessa omdömen borde förstås komma i omvänd ordning, men om inte tidningen är vacker - enligt mitt sätt att se det - tappar jag ofta lusten att bläddra i den).

Det här var det första numret.


"Jordhuset" - eller skeppet.
Notera parkeringen uppe till vänster.
Fotograf: Jenny Maria Nilsson.
(Endast kvinnliga fotografer .., märker jag nu.)

Där kan man t.ex. läsa om huset i Bohuslän som har isolerats med halmbalar (vi har ju ensillage .., det vore kanske nåt ...?) och där är en artikel om ett "jordhus" utanför Landskrona - hur läckert som helst -!


Jordhusets framsida påminner om biblioteket i Halmstad.
Frågan ..."kan du tänka dig att putsa fönsterna idag ..?" får här en annan dimension.


På sidan 36 finns - till min förskräckelse - en bild på 40-talssoffan.
Nästan på pricken likadant mönster som pv:s, den som nu är kattsäng på den inglasade altanen.
Bilden är tagen av Gunilla Welin.

Längst bak i tidningen finns annonser till olika webbutiker.

Till denna, t ex, som säljer de allra vackraste (och dyra) lampor, vilka jag första gången upptäckte ute på Vigs Ängar - ett antroprosofiskt äldreboende utanför Ystad - .., ett boende så vilsamt och vackert att man bara häpnade!

Och till Country by mail ..., finns också en adress, även om jag ibland blir aningen less på allt det vita och ibland lite puttenuttiga.

"Smart, lyxigt och ekologiskt i köket" ..., finns här.

Mer om Vigs Ängar kan man läsa här - rekommenderas varmt -!

2 kommentarer:

Rexxie sa...

De kanske har nya självputsande fönster (som reagerar med solens UV-ljus, och så spolar man bara av rutorna)...

Lena Engebrand Nikou sa...

Jag har en likadan soffa i källaren.På grund av sentimentala skäl har jag svårt att slänga den. Tror att den är från sent 40-tal. Duxsoffa är det minsann! Den började sin karriär på Frösön, tog en sväng till Tunisien på 60-talet då min familj bodde där.När jag flyttade till Uppsala på 70-talet fick soffan följa med och blev då omklädd i ett mörkblått tyg med jugendmönster. Jättesnygg var den! Sen fick den bli gästsäng. Nu har den som sagt förpassats till källaren. Förstå att det är svårt att slänga den!