tisdag 5 april 2011

Kyrkonytt .... (nu rusar besökarna till!)


Igår var ju - till min besvikelse - alla tre kyrkorna, (den här i Årstad), den lilla vita i Askome och kyrkan i Vessigebro, stängda.

Men titta så vacker den här i Årstad är inuti!


Och som ett pepparkakshus, kändes den.

Den påminde lite om kyrkan i London, den jag tittade in i.


Själva kyrkogården skrev jag om igår .., att den var så "kal".

"Det är nog för att gravarna är så gamla .., säkerligen är det här en bygd med stor utflyttning ..?" förklarade pv.

Så är det kanske.



Askome kyrka.

Det här är en kyrka helt i min smak.

Så ofattbart enkel.

Lite som min anorak.


Infarten till Vessigebro.

Och här växte alltså den här bloggerskan upp.


Vessige kyrka.

Det är nog själva läget som gör sitt till ...?

Ljudet av brusande vatten .., och den där första riktiga vårkänslan.

I ett träd satt herr och fru Kaja och vänslades.

Någon ledig helg (kanske i helgen?) ska jag försöka få se insidan av kyrkorna.

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Visst är det trist med alla låsta kyrkor. I Östergötland där jag bor är de också stängda. Min man och jag åkte runt på slätten i somras och kom bara in i en, annars var det låst, låst, låst.

Lilla B sa...

Det är inte så långt till Svartrå kyrka heller. Den är så fin och har intressanta målningar. Där gifte jag mig, förresten.

Anonym sa...

Ja, som ett pepparkakshus faktiskt, det har jag aldrig tänkt på. Det händer ibland att jag passerar Årstad kyrka, och då tänker jag att den är stor och syns tydligt på långt håll när man kommer från stan-hållet. Pepparkakshus ska jag tänka på härnäst. Vi har också Abilds kyrka en bit ifrån Årstads. En liten vit kyrka från 1100-talet. Värd ett besök även inuti. Och i närheten av Abild ligger Hjulebergs gods. Där har de visst julmarknad och rhododendronvisning, alltså öppet två gånger om året.

Elisabet. sa...

Gunilla: i Skåne var nästan alla kyrkor öppna .., men det är klart, så mycket som det stjäls numera, så kanske det är en omnöjlighet?

Lilla B: jag får åka runt igen när solen visar sig .-)

Fru Hansson: kanske var det den skylten jag såg .. men trodde att det stod Arild?

Finns det ett Arild här också .., tänkte jag.