tisdag 5 april 2011

När man har kräsna gäster ...



Då duger det minsann inte med ensillage till frukost eller middag, nej, fy och usch!

Annat är det med spröda tulpanstjälkar .., ååå, det är ju som rena festmiddagen!

Tycker herr eller fru Rådjur.

Och pensionatsvärden surar och muttrar.

"Ja, ja .., men det är ju bara tulpaner ...", säger jag.


I köphelvetet Gekås i Ullared, inhandlades nya påslakan.

(Ja, jag vet .., varför åker man alls dit? Men jag var ju så nära och funderade på en vårjacka. En insikt: aldrig ser man så många rökare och aldrig så många matglada människor, som utanför Gekås. Det är sant.)


Jag vill ha släta och svala lakan .., såna där som känns lena mot huden.

"Satin ..., det blir som bäst!" tänkte jag och slog till.

Inte var dom särskilt billiga, men fina.

Vårliga.

När jag - glad i hågen - tog upp dem ur förpackningen, tyckte jag att det doftade ... bensin!

"Känn här ...!" sa jag till pv.

"Njaaaa .., inte bensin direkt .. men ...?" svarade han.

Jo, så var det.

Det doftade kemikalier och bensinstation.



Men på förpackningen fanns den här lilla deklarationen.

Fler som har undrat .., kanske ...?

Nu hänger de vackra påslakanen på tork och fladdrar i aprilvinden.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns tulpaner som rådjuren inte tycker om.... Påstås det.

Christina sa...

Ibland är det väldigt praktiskt att ha viltstängsel runt hela tomten :-)

Vad läskigt med lakanen. Hoppas du fick bort vaddetnuvar i tvätten!

Elisabet. sa...

h-lady: jag är inte så där våldsamt förtjust i illröda och höga tulpaner ..., så mig gör det inte så mycket ,-)
Men akta dig om dom kalasar på mina som är lägre och lite flikiga!
Ajbaja.

Christina: hahaha .., jag läste det som vaddet-nuvar .., och tänkte att ahaaa, det har nåt med bomullen att göra! (alltså som i vadd). Nu doftar dom gott.

Kerstin sa...

Det enda Öko-Tex kollar är att slutprodukten inte innehåller mer hälsofarliga ämnen än tillåtet. Själva framställningen av bomullen och tyget kan fortfarande vara med hur mycket kemikalier som helst.
Tyvärr tror många att det innebär att det är ekologiskt framställt, men då är det andra märkningar som gäller.
Det bästa är att fler och fler ekologiska produkter kommer ut på marknaden nu mot för några år sedan :-)

Rexxie sa...

PV får satsa på påsk- och pingstliljor; de äter inte rådjuren upp. Själv fick jag (på husägartiden) avstå även från rosor eftersom späda rosenknoppar tydligen var väldans smaskigt!

mossfolk sa...

Åh, fast jag kan allt förstå pv lite. Rådjuren var på besök i mina föräldrars trädgård i vintras... fast de bor i stan. Och jag inser nu, efter att ha inspekterat skadorna, att några vinbär lär det inte bli i år. Grenarna på vinbärsbusken är alldeles skalade.

Bert sa...

Den där "trygg-lappen" tycker jag är lite tvetydig.

Någon (alltid ett schweiziskt institut. Det landet måste bestå av idel sådana.) har intygat tryggt och säkert att "innehåll av hälsofarliga ämnen kontrollerat". De finns där alltså, kan man ana.

Det hade varit bättre om det stått "Inga hälsofarliga ämnen konstaterade" osv.

Information är inte enkelt.

Vi köpte en gång en matta på IKEA till ett mindre rum. Den luktade lite konstigt också. Efter en månad hade en jättehibiskus som stod i rummet helt enkelt dött. Men då hade mattan slutat lukta också.

Bert sa...

Angående tulpanerna, så jag ett råd för inte så länge sedan.

Be PV pinka "revir" i rabatterna.

Ja - förresten kan du göra det själv också. ;-)

baratradgard sa...

Å jag älskar Ullared! Av nån knepig, outgrundlig anledning. Trots att jag varken röker eller glufsar snabbmat när jag är där...

Elisabet. sa...

Bert och Kerstin: jag tycker - som Bert - att den där deklarationen är blaha-blaha. I princip menas ju bara att tyget är kontrollerat .., men sen då ..? Just som du också skrev, Kerstin.

mossfolk: vi får se hur mycket som äts upp .., eller så kanske pv sätter nät för?

Rexxie: JA! Det är ju dessutom mina favoriter!

baratradgard: att jag inte trivs där är inte underligt .., jag går ALDRIG i affärer på min lediga tid och detta är ju värre än helvetet om man vill glömma sitt jobb ,-)

Cecilia N sa...

Hm. Finns det inte nåt knep med fårull alternativt avkammade madamelockar som gör att de inte vill komma fram och äta?