onsdag 12 oktober 2011

Auktion nu på söndag ...


Och självklart har jag jobbarhelg, vilket kanske är tur för min ekonomi.

Nåja, man kan ju som bekant lägga bud på nätet (någon kanske minns den olycksaliga tavlan som blev min, då, när jag råkat klicka på fel varunummer just på nätet ...) och keramik har alltid tilltalat mig.

Dessa alster är signerade Törngren och det finns flera olika sorters vaser och en lampfot också - alla till salu -.

Av någon outgrundlig anledning tycker jag om dem.


När jag sedan googlar på Törngren, håller jag på att ramla baklänges av förvåning.

Tänka sig, att detta krukmakeri grundades 1789 i Falkenberg och drivs nu av sjunde generationen Törngren!

Men ännu mera fantastiskt: krukmakartraditionen har varit stark i just Falkenberg och år 1855 fanns 854 personer i staden och tretton ( 13 !!) verkstäder, vilket betydde att 25 procent av alla män då arbetade med keramik.

Detta och mer därtill, finns att läsa här.

7 kommentarer:

Fourmum sa...

Vasen (?) på den nedre bilden är jättefin!

Monica sa...

Det är fint med keramik tycker jag med, den lilla med handtaget är inte dum:-)

Cecilia i Houston sa...

Fatet på den övre bilden är fint. Tur att det är långt till Texas.

Monica sa...

Nu har jag tittat på deras hemsida, så intressant! Och mycket vackert, faten har väldigt vackra mönster tycker jag.

Anonym sa...

Har du sett vilken kör som leder Coop Forums tävling? Klicka på topprankade, så ser du!
http://www.youtube.com/user/Konsumentforeningen#p/u/0/dwEme7RTkFI

/Biggan

Elisabet. sa...

Monica och Cecilia: visst var det fantastiskt, detta om Falkenberg som keramikstad! Jag tror nog att jag ska bjuda på någon av alla Törngrens alster den här gången ,-)

Biggan: men är det verkligen Halmstad som leder ..:?

Elisabet. sa...

Fourmum: ja, men jag tycker om fatet på den övre bilden ,-)