måndag 10 oktober 2011

I väntrummet ...


"Mjaaaaauuuuu!" hörs från ett av undersökningsrummen.
Och harry tittar förundrat åt det hållet: "va? är pElle här ...?!!"

Halmstad Djurklinik ligger i Söndrum, när man nästan är framme i stan, och det är en ingen stor klinik, mer som liten och intim.

Att vi valde just den, kan kanske bero på att veterinären är dotter till Stig och Margareta, grannar till pv:s mamma under tiden hon levde, ja, i Steninge, alltså.

Och nu sitter vi i väntrummet och just det ..., väntar.

Från ett rum intill hörs en katt jaaaaaama ynkligt.

Harry spänner öronen och spanar mot rummet varifrån ljudet kommer.


Och här sitter jag uppflugen på ett hiss-bord i ett nytt rum och väntar .., vart tog hon vägen ..? kanske han tänker.

Efter en stund är det vår tur.

Det blir invägning (tack och lov inte av matte ...) och det visar sig att harry nu väger 17.6 kilo.

Och så ny väntan .., för nu är röntgenplåtarna på kattens buk klara, meddelar en sköterska .., och veterinären försvinner för en stund och kommer sedan åter .., tittar och har sig .., säger att det förmodligen är rävskabb och harry får något kvalsterdräpande i nacken och jag får veta hur det nu kan bli - eventuellt ännu mera klåda under någon veckas tid - och att han inte får bada eller duschas från och med nu och ett par dagar framåt, men sen ska det nog bli bra.

"Det är mycket räv ute i skogen nu och jag har fått in många hundar med just rävskabb ...", förklarar veterinärskan.

Jaha, ja.

När vi är klara, tittar jag in i Icabutiken alldeles intill (som jag upplever som jättedyr!) och fastän pv och jag själv beslutat att vi ska ha måndag som köttfri dag, faller jag pladask för nygrillade kamben och visserligen köper jag massor med grönsaker som ska wokas till den köttfria middagen .., men det är kambenen som lockar mest av allt.

Lite småprat blir det med kassörskan som säger sig vilja byta kassa och det gör hon också.

"Ja, du förstår, jag trivs bättre i den här .., när varorna kommer från vänster ..", förklarar hon.

Så var det för mig i Ystad också.
Helt fel blev det när jag någon enstaka gång hamnade i kassa 2!


Utanför butiken står en blomstervagn.

Och på marken, i en trälåda .., finns det här arrangemanget, det som syns på bilden ovanför.

Egentligen är jag ingen fantast av prydnadskål, men se detta tyckte jag var såå fint!

7 kommentarer:

Rexxie sa...

Skönt om han inte är allergisk!

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, jätteskönt!!!

mossfolk sa...

Men så skönt med bara rävskabb!!! Hoppas att kliet försvinner kvickt!

Elisabet. sa...

mossfolk: hon var inte HUNDRA på att det var rävskabb, men nästan ..., jag tycker ju öht att han kliar liiite mindre numera.

Mian sa...

Aha. Rävskabb (kanske). Inte undra på att han har kliat sig och bitit.
Vilken tur att det finns botemedel.
Måste även pElle och Sigge behandlas?

Kesu sa...

Rävskabb? Hm. Säg mig, har Harry några synliga utslag? Sickan kliar sig ofta, men jag kan inte hitta något skorv eller så. Har på uppfödarens inrådan bytt foder och hoppas att det bara är det ... Men se rävskabb har vi ju inte tänkt på.

Elisabet. sa...

Mian: nej, inte enligt veterinären och dom kliar sig inte heller nånting alls.

Kesu: han har bara två "sår", men det lär vara väldigt svårt att snabbt få rävskabbs-resultat, så hon gav honom medicin mot detta.
Om dom kliar ofta på nätterna osv, då kan det vara tecken på rävskabb. (Här ser vi ju räven av och till, dessutom). Jag har såklart googlat på rävskabb och man får rätt olika råd, måste jag säga.