tisdag 22 maj 2012

Kväller - vilken häftig rubrik -!

Helvetiskt varmt hela dagen och hemskt att jobba .., trots att fläkten gick för fulla segel mest hela tiden!
Kunderna var rödflammiga och tjugoåtta grader varmt orsakade närapå kö till solskyddsmedelhyllan.

Men roligt mellan varven!

En äldre dam frågade om jag arbetat hela dagen och jag sa att näää, jag har ju varit på dop och då - det var helt underbart - hakade hon på direkt.

"Ja, just det, jag såg dig ju, sån fin klänning du hade!" sa damen och smajlade filurigt.

Åååå, jag älskar när det klickar bums mellan människor!

Kom hem vid halv nio kanske och hade så ont i knäna att jag knappt tog mig från garaget till huset och pv var minst lika trött ..., "vilken överjävlig dag!" sa han och suckade och berättade om klassrum med stora fönster och en byggnad i tegel som konserverar värmen och sen var det prov hit och dit och annat strul, men nu hade han kokat rabarberkräm i alla fall och vi satte oss ute på altanen och bara  n j ö t  av svalkan!

Ja, ja .., jag vet att man inte ska klaga över värme, men nu är det helt enkelt så att jag tycker helt enkelt inte om när det är så här kvavt och hett. 

På radion hörde jag idag att det vimlar av till-salu-hus i Grekland.

"Jo, men dom husen får dom gärna behålla själva ...!" sa jag till pv och tänkte på när Emma och jag senast var där och det var fyrtio grader mest hela tiden.

Och barndopet var bara ljuvligt och aldrig mera ska jag klaga på kungahuset eller monarkin, nej.
Mer konsekvent än så är jag inte.

Finurlig och vettig present från regering och riksdag till den lilla prinsessan: tvåhundra barnböcker av svenska författare (som jag förstod det) och alla var, enligt talmannen, "politiskt korrekta" - ja - han sa det leende.

Och nu ska jag ta en match mot doktor Groda .., ni vet, Lyckliga Grodan.
Vi ska Rumbla.
(Från början slog hon mig hela tiden och jag blev så stressad .., så snart hon utmanade mig blev jag lite nervös. Sen ändrade jag taktik och låtsades att det var någon annan .., då gick det bättre- om hon nu inte fuskar och låter mig vinna - ,-)

12 kommentarer:

Monica sa...

Oj vad varmt ni haft! Men sommarvärme här också, jag kände mig konstig, vi är inte vana med värme än:-), mötte massor med folk som alla såg ut att komma direkt från en sydlig resa, chokladkakebruna och barbenta i blommiga klänningar, hur hinner de passa in det så? Jag var likblek såg jag i spegeln hemma, mådde illa, drack massor med vatten, tog lite havssalt och sen åt vi och jag blev normal:-). Och bokhyllan var en jättefiffig doppresent tycker jag också och tänk att Reinfeldt hann fram och tillbaka från sitt NATO-möte i Chicago på ett dygn, blir matt av att bara tänka på det:-)

Elisabet. sa...

Monica: och så ursnygg fru Bildt var i sin röda klänning! Vilken kvinna och vilken utstrålning !

Turtlan sa...

För mig blev det kvällsdop. Reprisen var också sevärd.

Min rojalistiska sida har krympt betydligt senaste åren men ändå så tittar jag.
Lilla prinsessan tycks ha fått två mycket fina föräldrar i den konstiga värld hon föds in och det gläder mig.

Här har vi också haft en fin dag men inte fullt så varmt som Ni.

Vi bor ju norröver ;-))

Rexxie sa...

Fru Bildt: usch, tvi och fy!

Mian sa...

28 grader - Jisses! Nu får du snart hoppa i havet.
Jag har inte tittat på TV alls de senaste två kvällarna. Vadå dop? ;-)

Gunilla sa...

Håller med om att det var ett ljuvligt barndop. Hade turen att sitta hemma och jobba med en tenta och tänk, just när dopet var på TV tyckte jag att jag kunde ta ledigt från allt skrivande och bara vara med där i Stockholm.

Ruta Ett sa...

Vadå Rumble? Är det det spelet jag har i telefonen? Words Rumble? Mitt alias är Mamsen52

Jessica sa...

Här har vi en till som inte riktigt gillar då det är skållhett och luften står stilla och det enda man vill är att komma i skuggan. Men så är jag ju inte speciellt brunbränd heller.
Att ligga och steka sig en hel dag är inte min grej. Även om jag gillar solen och ljumma vindar.

Konstigt egentligen, då jag fryser mest hela tiden och för det mesta har mycket kläder på mig..

Skön känsla förresten då det klickar direkt med en person och skämten bara avlöser varandra :)

Elisabet. sa...

Turtlan: egentligen är jag ju helt emot det här med monarki .., tänk, om den lilla Estelle minst av allt vill ha ett liv i offentlighetens tjänst - ja, hon kan ju tacka nej -, men det kanske inte är det enklaste heller. Likafullt tycker jag att det är vanvettigt roligt det här med bröllop, dop osv! Och med Victoria och Daniel som företrädare för vårt land, ja, det köper jag LÄTT!

Rexxie: jag tycker att hon var ursnygg i sin klänning!

Mian: nej, du kollar ju på insekter och tänk, så härligt detta att vi alla tycker olika ,-)

Gunilla: ,-) Då var vi två!

Ruta Ett: jag vet inte om det heter words Rumble .., jag heter bissenilsson i alla fall ,-)

Jessica: egentligen får man ju inte säga att man inte gillar 28 graders värme, men jag gör det bara inte. Aldrig att jag - som min syster - skulle vilja bo i ett land där 40 graders värme förekommer. Inte ens som pensionär ,-)

Rexxie sa...

Hon var säkert snygg; mitt uttalande var mera om personligheten...

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, men det säger jag inget om ,-) (rättare sagt: jag vet inte så mycket ...).

Eva i Tyresö sa...

Fint barndop tyckte jag och massor av tjusiga människor.....men monarkist är jag knappast.
Men ett barndop är ett härligt skådespel när det sker i slottskyrkan.....