måndag 6 augusti 2012

Anne i Mantorp berättar om sitt bästa ...

Hej Elisabet!

Det bästa som hände i förra veckan har jag väntat på i 25 år och trodde väl aldrig att det skulle kunna
hända.

Vi är tre väninnor som var och en fick ett skott av en fjärde väninnas Clivia. 

Den Clivian blommar troget varje år medans inget av skotten som vi andra fått aldrig någonsin har blommat

Så när jag fick se något orange i min blomma trodde jag först inte mina ögon och när jag konstaterat att min Clivia verkligen blommar, ja då blev jag salig. 

Två blomstänglar fulla med härligt orange blommor är det och så otroligt fin.

Anne i Mantorp


// Elisabet säger: Anne .., här kommer lite tips om du tänker skaffa dig ännu en Clivia!

7 kommentarer:

Rexxie sa...

Clivia vill stå trångt så inte för stor kruka, och den vill gärna torka ut så inte för mycket vatten; speciellt inte om man vill få den att blomma!

(så Anne har antagligen skött den lite för bra!)

Rexxie sa...

PS: Visst låter väl det svenska namnet mönjelilja mycket trevligare än clivia???

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, mönjelilja .., kanske? Jag tycker att Clivia låter som en könssjukdom.

Rexxie sa...

Jamen, i så fall är det ju bra att inte Clivian tagit sig så bra....

:-)

Cecilia N sa...

Mina clivior (flera som kommit upp ur samma planta i samma stora kruka) har inte blommat på flera år.

Nånstans fick jag reda på att man inte skulle vattna alls på hösten.
Men det verkar ju inte ha fungerat. Så vi får se om vi kan få till det den här säsongen.

Anonym sa...

Ja ni, min Clivia/Mönjelilja/Könssjukdom, har under dom här åren fått all sorts behandling, från jättemycket gull till total utfrysning. Sista åren har hon inte blivit omplanterad och det allra sista året har hon fått rejäl dos vatten varje vecka och näring var fjortonde dag under våren och sommaren.

Hörde av en förståsigpåare att Clivior vill ha näring och det har jag aldrig hört tidigare. Det kunde också vara en "art" som jag har och dom tar mycket lång tid på sig.

Tack Elisabet för filmen, men någon mer tjurig Clivia tror jag inte jag vill ha.

Anne i Mantorp

Cecilia N sa...

Ajrå, näring. Det kan vara där felet sitter ...