fredag 24 augusti 2012

Sandra från Valparaiso ...

Det här är Sandra, en av två städerskor som håller rent i affären.

Vi brukar småprata lite, ja, medan jag gör i ordning vid kassorna, tar in morgontidningarna och rapporterar dom som är kvar från kvällen .., fyller på med cigaretter och allt sånt.

Och Sandra, hon far omkring med dammsugaren eller moppen och några långa pratstunder blir det inte, men så där lite småprat om allt och inget. 

Hit ska hon återvända ...
Bilden har jag lånat från en chilensk turistbyrå på nätet.
Att hon är från Chile, det visste jag, men inte att hon är skild och numera gift med en italienare. 
Kanske anade jag - men visste inte -att hon längtar till pensionen, ska hon flytta hem igen, till Valparaiso och till tjocka släkten och de nio syskonen. 

Inte heller visste jag att hennes mamma nyss har avlidit i en ålder av nittiosex år. 

"Hon dog två veckor efter att jag varit hemma på besök ...", säger Sandra.

På nästan alla arbetsplatser där jag har varit, har städpersonalen varit nästan osynliga. 
Osynliga för den övriga personalen, alltså. 
Jag kan på ena handens fingrar räkna de gånger jag har hört någon säga "godmorgon" eller frågat hur städaren/städerskan har det; det är som om dom inte finns. 


Någon gång i min ungdom läste mamma Maja Ekelös bok "Rapport från en skurhink" och när det sedan var frågan om att sjuksköterskorna skulle strejka för högre löner, meddelade mamma att det tänkte i alla fall inte hon göra; först skulle sjukstugans städerskor få löneförhöjning, ja, förresten tyckte hon att alla borde ha ungefär samma inkomst - för skulle städpersonalen tacka för sig, så kunde resten av sjukstugan också säga goodbye och slå igen -.

(Jag vet, detta har jag berättat flera gånger, men det finns kanske någon som  i n t e  råkade läsa dom gångerna ...).

Bacilluskerna skulle ta kommandot!

Och förresten var alla i personalen lika viktiga.

Pappa, trogen socialdemokrat, befarade att mamma hade blivit totalt galen .., fanns där ingen solidaritet alls med facket och arbetskamraterna, ja, sjuksköterskorna alltså?! 

Mamma tyckte precis tvärtom ..., och att en av kollegorna kom hem till oss och satt vid köksbordet och med milda ord och och många argument försökte övertala den bångstyriga kollegan, det hjälpte inte det minsta. 

"Men tänk på vårt Ansvar, Ann-Gerd!" sa kollegan uppbragt. 

"Ansvar och ansvar ., städerskorna såväl som biträdena har minsann också ansvar!" tyckte mamma. 

Nu blev det ingen strejk (hon hade garanterat inte ställt upp) men på något sätt tror jag att allt detta
satte spår i mitt inre.

Hon, den "icke-solidariska", på ett jeepflak i Bolivia, utdelandes medicin till indianerna.

Helt ärligt tycker jag att det är bedrövligt hur många  behandlar den här yrkesgruppen! 
Att byta namn till "hygientekniker" - det är för mig bara ett sätt att än mer nedvärdera ordet städerska - tänk, vilket oändligt viktigt arbete detta är!  

Man ändrar ett ord .., snitsar till namnet, just för att man inte tycker att det duger i sig själv.

Är inte alla städare och städerskor själva navet eller grunden i vår tillvaro?
Tänk er en vecka, eller en månad på jobbet utan städpersonal! 
Vilket kaos! 
Jag minns dom som städade gatorna i Ystad .., vilket arbete och hur där såg ut innan dom kom igång; krossade glasflaskor, McDonald´s-papper, tomma cigarettpaket, ja, allt som människor slänger omkring sig! Och så några timmar senare ..., trottoarerna rena och fina igen!

Så, all världens heder åt er som städar!

Och här kan man läsa något intressant om städarnas villkor. 

(Och så kommer jag plötsligt ihåg nekrologen i Sydsvenskan för många år sedan, där en kvinnlig överläkare på MAS berättade om en arbetskamrat som var så fantastisk; hur denna kvinna hade spridit sån värme och glädje på avdelningen. Jag trodde i min enfald - och det säger förstås lika mycket om undertecknad - att det handlade om en kollega till överläkaren. Det var det inte. Det handlade om städerskan på avdelningen. I glädjen över detta kontaktade jag läkaren som hade skrivit det hela och berättade hur inutivarm jag hade blivit och fick då, en lång berättelse om den avlidna kvinnan och vad hon hade betytt för dem alla! )







10 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag har jobbat som städerska på sommarloven i gymnasiet på långvården och en halv termin på en gymnasieskola.

När jag sen kom ut på lärarpraktik så sa min handledare: "Håll dig väl med städet!" Inte för att jag hade tänkt annorlunda utan den uppmaningen, men det var en replik som sitter kvar i mig än.

Så även om jag går förbi en städare i någon lokal så hälsar jag. Somliga av dem verkar inte tro att det är dem jag hälsar på, men det visar ju bara ännu mer att uppmaningen att hålla sig väl med städet är relevant. Se dem för sjutton!

Och är det dessutom rent och snyggt där så berättar jag att jag sett det.

Monica sa...

Så roligt att se en bild från Valparaiso! Där har jag varit många gånger och lastat frukt. Jag jobbade då som mässman på ett kylfartyg. Det var en fin stad med mycket trevligt folk. Om det inte låg så långt bort skulle jag gärna åka dit på semester.
Monica, numera landkrabba

Steel City Anna sa...

Det är väl klart att man hälsar på städpersonal?! Ibland undrar jag om jag lever i ett parallellt universum :) Och som jag önskar att jag hade fått en pratstund med din mamma :) Sann solidaritet är det inte många som förstår sej på!

Elisabet. sa...

Cecilia N: men .."håll dig väl med städet", det låter ju som om man gör nånting enbart för sin egen skull ,-)
Fast så kanske hon inte menade?

Monica: å, vilka öden det finns bland er som kommenterar! Tänk, att ha varit i Valparaiso (jag kan knappt skriva ordet utan att börja sjunga Evert Taube).

Steel City Anna. ni hade säkert haft mycket att prata om - eller inte - för ni hade väl jobbat jämt ,-)

AP sa...

Gud vad jag är lik mormor!!! Ser ju likadan ut. Och ALLTID har jag mössa på mig. ALLTID!

Cecilia N sa...

Ja så kan det ju låta. Det har jag inte tänkt på. Antagligen för att tonen dem emellan var glad och hjärtlig.

AP sa...

Och sen måste jag bara säga. Hur många är det som städar som tittar upp och säger hej? Vem äger ansvaret att börja ta kontakt? På vårt jobb känner jag alla som städer och byter kaffet i automaterna. Men det handlar om att båda parter är intresserade.

Jag är ju å andra sidan strängt emot offermentaliteten. Sen är det så att jag hälsar knappt på bolagets VD, itne för att han är dryg eller så. Utan för att jag inte känner honom. Men inte anser jag att jag är sämre för det.

Men enligt "reglerna" är han av högre rang än mig, men inte ser jag mig som sämre för det. Jag skulle aldrig vilja vara hög chef med deras ansvar, jag ser mig heller inte som sämre person än VD'n.

Vad är skillnaden? Sätter du just nu en lägre "rang" på de som städar?

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

AP: jag tror att en väsentlig skillnad är att du arbetar i en stor organisation, medan mina arbetsplatser har varit små, med allt från fem - tjugofem i personalstyrkan. Då blir städpersonalen mer synlig; vi snubblar nästan på varandra och på vissa ställen har dom varit där var morgon.
Är man dessutom uppvuxen på 60-talet då yrket som städare/städerska nästan var ett skällsord och så har man (jag) pratat med kunder och så där i förbifarten frågat vad dom jobbar med och jag lovar, var gång någon har varit städerska, så har svaret varit t-v-e-k-a-n-d-e och flera har av dem har vittnat om känslan av att bli ...., eller inte bli, "sedd" alls som en riktig yrkesgrupp.
Jaha, städare .., du fick alltså inget bättre?
Så, uttrycker dom sig.
Och nej, jag menar inte att man ska måsta fråga ut all städpersonal vad och hur och när och varför, för ååå, så jämlik man då är .., och kanske är det så att just vi inom handeln är särskilt dåliga på en sån enkel sak som att hälsa på den som går där var morgon (det är inte alls otroligt, en grupp som kanske också har dålig självkänsla yrkesmässigt - sparkar mot en annan yrkesgrupp -?), men ofta, väldigt ofta i mitt liv i butik, har jag upplevt att städpersonalen blir helt osynliggjorda.
Och hälsar ingen på dig - ser dig inte alls - kanske man känner sig betydelselös?
Måhända har det här ändrats i och med ROT-avdrag och annat .., men åtminstone i min yrkesvärld, där har städarna varit i det närmaste ... ja, just "osynliga" för övrig personal.

annannan sa...

http://www.svtplay.se/klipp/200293/lakare-vill-avsta-hogre-lon

Heja, säger jag!