onsdag 27 februari 2013

"Oh, niiiice ...!"

I  lilla stugan alldeles här intill.


Och så slår jag mig ner vid solväggen där i Gustavsbacken, just där det finns en massa hopfälla stolar som står på rad och jag har med mig en bok och intill mig sitter ett par i min egen ålder och bakom mig, ett sällskap ungdomar, vilka - ska det visa sig - alla är säsongsarbetare.

Några diskar, andra serverar, en tredje arbetar med att städa hotellrum.

Hela tiden pratas det högljutt .. , och det beställs in champagne i iskylare och öl i stora stop .., och jag får höra allt om hur det varit på jobbet och allt är "niiiiice" ...,  där är en som arbetar i Norge och tjänar multum och inte behöver man slita sig fördärvad heller, "i Norge, fy faaan, det är inget tempo alls, man börjar med fika och det är långa luncher, nästan så man skäms och jag jobbar bara med norrmän och dom är hur lata som helst!" säger den unge mannen som nu har en ledig vecka och ska festa mest hela tiden.

Och det pratas om förhållanden hit och dit.

"Är du tillsammans med henne ännu ...?" frågar en ung tös en lika ung man.

"Nja, det är ungefär som att gå på svag is och jag funderar som bäst på att hitta ett sätt att ta mig till ett säkrare ställe, ja, du förstår ...?" säger mannen.

Jo, hon förstår.

Och en annan ung man, han har bakåtvänd keps och glasögon som man kan se sig själv i .., frågar en ung kvinna: "tjena, fick du ligga igår ..?" och den unga kvinnan säger att oh, ja .., visst, det var helt okej!

Så där går det på.

Så värst mycket läsning blir det inte och vid ett bord, lite till vänster, upptäcker jag Henrik Schyffert i orangefärgad fleecejacka ..., och plötsligt sätter sig en bredryggad man precis framför mig och skymmer solen och det är väl ungefär då jag tar mitt pick och pack och går hemåt.

På parkeringen möter jag två poliser som kollar nykterheten hos bilisterna som kommer eller åker.

Och nu har jag gjort två stora laddningar med potatisgratäng, allt medan det övriga sällskapet är spridda för vinden.

Lammstek till middag.

Mums!

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Allt detta fetsande är inte fjälliv för mig. Inte det minsta. Trist men tyvärr en realitet.

cruella sa...

Lindvallen är gräsligt.

Cecilia N sa...

Innan scrollen hade hunnit ner till ölbackarna så tänkte jag "Stribergs station!" och placerade den i närheten av Dalafjällen.

Elisabet. sa...

Eva: ja, det stämmer inte för mig heller, men säkert för många andra ,-)

cruella: men om man vill ha nära till Berga By och skidspår, så är det ganska bra ,-)

Cecilia N: ,-)

Biggan sa...

Eva!Elisabet! ... åh vad jag håller med er!!!!
Var in i Åre en sväng, när jag var hemma...mår nästan pyton över hur det här har utvecklats!
Minns den underbara tiden med de brunbrända äldre fjällrävarna, iförda vita anorak/som din och min Elisabet/ röda toppluvor, apelsinskalning i snödriva osv...
Lugn, ro och gemyt!!!!!!!!Avkoppling!
Nu vimlar det av Stureplan-brats.....Fylla och "la dolce vita"

annannan sa...

Men att du står uuuuut....