torsdag 28 februari 2013

Vid tvåtiden ...

Utsikten från solstolen ..., nästan som hemma i Malå i Tjamstanbacken,

Pensionatsvärden har tagit bilen till Mora för att hämta brorsdottern Kajsa med pojkvän .., i soffan ligger AP och vilar och Micke har kommit hem från vasaloppsstarten där han hämtat nummerlapp och chip inför söndagens äventyr .., Hilda och Patrik tar igen sig bara .., ja, då tar jag på mig anoraken och knatar iväg till backen, men först till det fina bageriet där jag köper ett avlångt bröd som inte är av denna världen (inte priset heller, för den delen ...) och sen tänker jag slå mig ner i en sån här ihopfällbar stol och sitta där i solskenet.

Dom fällbara stolarna förvaras i en stor trälår intill ingången till restaurangen.
Längs väggen sitter nu turister och tar igen sig ..  ,idag är där färre ungdomar än igår och inga glassiga typer, men tänk .., ändå, så står jag där och tvekar lite .., jag tycker att det känns så dumt att spatsera framför hela sällskapet .,. så där som om man ska bli bedömd.

Alltså står jag en stund och låtsas ungefär som om jag väntar på nån .., jag tittar upp mot backen och spanar efter det obefintliga sällskapet, tills jag får nog av mig själv och hur dum jag är .., då stegar jag ner till den den trälåren (ja, det är en liten sluttning och där är våldsamt halt ...) och hämtar stolen.

Åååå, så ljuvligt att ha den med sig och sedan - i lätt avskildhet - kunna sitta och låta solen värma kinderna!

I kanske en och en halv timme sitter jag där och lyssnar till mammor och pappor som säger till sina  barn att nu är det snart färdigåkt för nu stundar middag och barnen knorrar och vill åka fler gånger .., "bara två gånger till .., snäääälla!"

På väg hem passerar jag en liten tös som jag sett åka upp och ner i backen.
En av gångerna stod hon intill sin mamma och tittade åt mitt håll.
Så där .., så att våra blickar möttes.

Nu står hon och hennes storasyster och väntar utanför bageriet och just när jag passerar säger den yngre tösen "hej!" och jag hejar också och så småpratar vi en stund och jag gissar att hon är fem år och det är precis vad hon är.

Det kändes bra.

Den där pratstunden.


Inga kommentarer: