söndag 21 april 2013

 Veckans förstapris ....


Det tar sig .., nu börjar vi röra oss i nobelpriskretsar, minsann ,-)

Så här skriver veckans sponsormadame:

"Hej!

Jag har läst en fantastisk bok nyss. Den heter “Vitlöksballaderna” och är skriven av Mo Yan. Det var han som fick förra årets Nobelpris i litteratur.
Den är inte svårläst, men hemsk och vacker på samma gång. 

I motiveringen till priset står det att han skriver med hallucinatorisk skärpa och det tyckte jag lät så konstigt. Men nu efteråt förstår jag varför det skrev så – han står liksom utanför och iakttar och beskriver alla händelser, hemska som underbara, med detaljer som gör att man både luktar, hör, känner och ser romanen.

För mig blev det en stor läsupplevelse som jag vill dela med andra.
Därför tänkte jag donera min bok till uppmuntringslotteriet, men för att spara porto för oss båda, så föreslår jag att du meddelar mig vinnarens namn och adress och så skickar jag direkt från mig istället.

Låter det som en bra idé?

Puss och kram Ann."

Och så här skriver NP, herr Gösta Pehrson, om ovan nämnda bok:

"En intressant historia skriven av 2012 års pristagare. den är helt läsvärd men en hårdkokt och rå historia.det var nog ett litet helvete att vara en fattig vitlöksodlande bonde efter kulturrevolutionen.guskelov och pris att man fått fötts i Sverige och fått växa upp i detta härliga land.nästa vecka är notarien redo för dragning igen kram på Er  Gösta och Sonja."


Och här är andrapriset - eller tröstpriset -! 

En hel svärm med gratulationskort av alla de slag, allt sponsrat av Ingela i Ystad!

Tack snälla, både Ann och Ingela!

2 kommentarer:

Turtlan sa...

En mycket bra idé av sponsor Ann!

Det blir en spännande vecka. Bidrag på gång här. Ska bara.... som Alfons säger.

Elisabet. sa...

Turtlan: du är välkommen ,-)
När det än kommer.