torsdag 6 juni 2013

Dagens fönster ...


Ett fönster från det gamla Betaniakapellet i Västgöthyttan .., ja, det är Ulrika som så påpassligt varit framme med håven!

Betania ...

Betania är för mig liktydligt med Pingstkyrkor och jag åker baklänges i tiden och är lillflicka och har fått följa mamma till Filalfia i Malå  - det är innan jag ska skämmas ögonen ur mig när någon klasskamrat frågar om mamma är pingstvän och jag ska neka och säga "näää, inte alls!" - men nu sitter jag vid hennes sida och dinglar med benen  och lyssnar till farbror Gottne Hägglund som är pastor och alla tanter som har långt hår har knut i nacken (pingstvänsknut, kallas det ..) och det sjungs om himmelriket och varnas för helvetet som är värre än det värsta (i helvetet skär alla tänder och där passar jag ju in alldeles perfekt!) och man får veta att Gud Ser Allt och inte ens i den allra mörkaste garderob kan man gömma sig .., nog tittar han in där också!

Men det är också glädje.

Mamma som är så glad och sjunger med ljus stämma - så där som när hon står och diskar hemma -, och någon kommer och tar upp kollekt och när vi går hem, är mamma nästan lycklig.

Pappa går aldrig i Pingstkyrkan - han går i stället på Borgen och dansar vals och hambo -, men tycks nöjd ändå.

Allt det tänker jag på när jag får Ulrikas fönster.

2 kommentarer:

SoF sa...

Ja du fattar ju vad jag tycker om det här fönstret... ;)

Glad Nationaldag!!
♥ ♥ ♥

Elisabet. sa...

SoF: ja, det gör jag .., jag tycker också så mycket om det!