fredag 7 juni 2013

Igår ...

Lilla Stensjö.

.. var det hysteriskt mycket att göra på jobbet .., det var evighetslånga köer, en telefon som aldrig slutatade att ringa och ingen av oss som kunde svara .., det var brev som skulle rekommenderas och det var bufféer som skulle hämtas ut från charkkylen .., det var en rar danska som frågade om vi hade en kundtoalett och som inte visste till sig av glädje när hon senare kom förbi kassan .., det var småbarn som tappade glassar och större som köpte energidrycker och det var grilkol, briketter och tändvätska och det var mängder med svenska jordgubbar ..., och det var påfyllning av bärkassar och när jag upptäckte arbetskamraten Elin som kund, gullbad jag henne att ta kundkorgarna som nästan växt sig till taket.

När klockan var sju, när en timme återstod av dagens arbetspass, kunde jag äntligen ta en liten paus.

Och tänk, knäet fungerade precis som det skulle.

När jag körde hem stannade jag till i Steninge, där Stig just körde traktor på den stora lägdan .., det var slåtterdags och det doftade barndom.

Nere mot havet till gick hans kor och betade och solen var ännu uppe och från granngården hördes barn som skrattade.

Sen körde jag hemåt.

Nu återstår nio arbetsdagar innan det är dags för semester.

Bara nio! 

Och alldeles ska jag moppa iväg till jobbet.


Sen stundar ledig helg.


4 kommentarer:

Ulf sa...

Du skriver om inget och allt på ett alldeles eget sätt som jag bara älskar. Tack. Fortsätt bara.

Eva i Tyresö sa...

så klokt Ulf sa.....
Jag måste söka honom...

Kattis sa...

Njut av ledig helg!

Elisabet. sa...

Ulf: ,-) Tack själv, du!

Eva i Tyresö: ja, han är en klok man. Och varm och go.

Kattis: det hoppas jag verkligen att du också får göra. Inga knölar hittar jag och inte den jag bad kolla i Ystad heller, så Evas fina kort kommer med posten!