fredag 4 oktober 2013

Hur intressant som helst ...


Min syster: f.d. dialyssköterska. Ordning och Reda. Hon har inte kissat på sig.

Nu på förmiddagen har jag repristittat på ett program som är så himla roligt och intressant!
Det handlar om vilka signaler kläder ger.

Och ni som läser här, ni vet ju att jag brukar gissa vilket yrke kunderna har, dom som handlar i affären. Nu är det långt ifrån alltid beroende av klädseln, men visst hjälper den biten till.

Gösta Perhson, f.d. envis egen företagare. Samt NP.

Ni anar inte hur ofta man prickar rätt!

Här ligger en civlingengör som blivit intervjuad av Washington Post. Hade jag aldrig kunnat gissa.

Det där med kläder betyder nog mer än man tror.

Sonen. Ja, jag tycker att uniform är snyggt, om än inte just den här varianten.

Jag har sagt det förut och säger det igen: enklast är att hitta lärarna, särskilt kvinnliga lärare och allra helst småskollärare. Då kommer streckkoderna alltid åt rätt håll .., har läraren barn med sig talar dom ofta om för dem vilka frukter som läggs på bandet - eller ännu hellre - medan dom plockar varan frågar dom barnet .."vad är det här för frukt lille Albin ..., ja, alldeles rätt, det är en a v o c a d o!"



Folksskoläraren P-O Hansson, Dikanäs. Min mammas morfar.

Har lärarinnan sin sextioårige make med sig, får denne ofta tillsägelser om hur varorna ska packas i papperspåsen.

"Kjell .., lägg inte äggen i botten nu!"

Lite så är det och detta skrivs nu  med glimten i ögat, kom ihåg det.

Vårdpersonal på Ejderns gruppboende i Ystad. Också i uniform.


I programmet diskuteras och visas exempel på hur mycket uniformer betyder.
Själv avskyr jag att gå klädd i en slags "uniform" som jag inte själv har valt.

Distriktsskönterskan Sonja Pehrson. Numera praktiskt klädd.

Präster, direktörer, distriktssköterskor är också relativt lätta att känna igen.

En stuckatör i Helsingborg.

Distriktssköterskor har ofta bråttom, är oerhört rationella och skyndar sig iväg.
Ofta praktiskt klädda.
Sällan make up.

En buddhistmunk? Nä. Gunnar i Vaplan.

Direktörer har sommartid röda eller gröna chinos, betalar med American Expresskort och tycker det är himla dåligt att man inte får ta ut ett högre belopp än summan visar, det får man ju med andra kort.
På lördagen har direktören golfskor på sig och han är ofta brunbränd och väldigt ofta: lång.

Och arkitekter, ja, skriver dom sin namnteckning på t.ex. ett REK, så känner man igen den spretiga handstilen, annars är dom ofta helt klädda i svart.

En psykolog i Australien.

Ungefär så, tycker jag att det är.

En frälsningssoldat i London.

Om man nu tycker att sånt är intressant - och det gör jag verkligen -, det här med vad utanpåverket säger eller visar ..., då är ett sånt här program som pricken över i.

Med nöje ska jag följa övriga avsnitt i serien!



9 kommentarer:

Biggan sa...

Jag kan nog också våga påstå att kläder/åtminstone förr i tiden på -70-talet ;-) /var en politisk "signal",tex blå-vit murarskjorta!!!...(V-signal)då du fick man byta om innan man anträdde svärmors hem i Danderyd!!!!!
Dagens M-signalen kanske är de rosa skjortorna på kidsen vid Stureplan, eller......

Elisabet. sa...

Biggan: absolut! Jag tror faktiskt att jag hade en sån skjorta också, trots att jag inte var en v:are ,-)

Kattis sa...

Vi tittade med stor behållning!

...och gissade rätt på alla utom Herr Träslöjdsmagister. Enligt min erfarenhet bär de mellanblå jeans i trist snitt och rutiga flanellskjortor.

...och när jag inte jagar barnen runt kassalinjen, för att undvika katastrofer, då är jag nog precis så där överpedagogiskt jobbig.

...och min P får mycket direkta (och tillrättavisande) packanvisningar! ;)

Elisabet. sa...

Kattis: ,-)

Se där, ja!
Träslöjdsmagistern hade jag aldrig gissat rätt på heller och inte mannen med det yviga skägget .., där var jag tveksam. Kanske är våra kunder mer homogena .., det är få som sticker ut så där ,-)

mossfolk sa...

Vilka underbara bilder! Jag gissade fel på både träslöjdsläraren och han med skägget. Trodde på konstnär och fastighetsskötare (han var ganska lik vår, men betydligt längre).

Och så fick jag lite kul när du beskrev "småskollärare". Jag vänder alltid streckkoden åt rätt håll och det ingår ju liksom lite i vårt jobb att sätta ord på... allt :)

gunnar i vaplan sa...

:-)

Bloggblad sa...

Jag måste kolla in det programmet - men vad tusan hette det???

Jag är ju uppvuxen med uniformerade föräldrar och har insett att min klädmani nog kommer från att jag själv alltid gick omkring i fådda kläder som barn. Inte för att de var dåliga, det var RIKA människor som skänkte kläder, jag var ibland finare än alla andra. Men det var aldrig nytt.

När är sista dagen för "DBV"?

Elisabet. sa...

mossfolk och Bloggblad: ja, visst är det intressant sånt här! Såg du inte länken, Marianne? Programmet heter von Svenssons kläder!

Elisabet. sa...

Bloggblad igen: sista dagen ...? Ja, fredagkväll. Det blir dragning på lördageftermiddag.