torsdag 20 mars 2014

Det bästa för Eva i Tyresö ...

Vilken vacker handstil din svärmor hade, Eva!

Brödet som vann i Land 1983.

I söndags hittade jag ett gammalt recept från svärmor
i form av ett urklipp ur Land 1983.
Hon skrev om det goda brödet som vann och som hon provbakat.

Jag satte i gång och när så småningom brödet kom ur ugnen så kom barnbarnen
och deras föräldrar och njöt av varma smörgåsar på det lyckade brödet.
Alla njöt.
Allra mest jag som samlat hela familjen kring brödet.!!!Fem personer från 2,5 - 52 år


PS Några tips om du vill prova.
Gör halv sats och ta gärna  fint rågmjöl.....
Du behöver inte två dagar men se till  så kross-koket svalnar. Jästen är känslig!
Russinen gjorde susen!
Ta ut rundlar med något annat än den tidens kaffelock! ha ha En liten skål tog jag.....

Lycka till!
Eva i Tyresö

2 kommentarer:

Dinah sa...

Lustigt. Just det brödet bakade jag i helgen. Har inte gjort det sen sonen var liten (alltså ca 20 år sen) men blev plötsligt sugen på det.
Och gott är det. Snart är det slut.

Elisabet. sa...

Dinah: vilket sammanträffande!