tisdag 2 december 2014


i sjuksalen ...

på morgonen ringer pv till vårdcentralen
tjugo minuter senare ringer dom upp

själv sitter jag i loppisfåtöljen och tittar på statsministern som just då är i tv

och som vanligt när pv pratar med någon inom vården
låter han piggare än vanligt
förminskar sina problem
säger att han sover gott

och jag himlar med ögonen
tänker
att hur ska dom förstå
hur dålig han egentligen är

eller
i alla fall så totalt kraftlös

nåja
är det likadant i morgon
får han boka tid
säger sköterskan

själv blir jag uppläxad av den kraftlöse sambon

"och det ska du säga, du som vägrar att gå till doktorn och säger att allting går över av sig själv!"

säger han
och låter upprörd


9 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Det är sannerligen inte lätt att beskriva sitt hälsoläge per telefon. Igår försökte jag få en akuttid på vc hos en sköterska, som tolkade jag det som, helst inte ville att jag skulle komma dit.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: jag förstår personal som tänker att det är virusbaserat och vad ska dom då göra ...., men pv låter ju mycket, mycket piggare när han ringer vårdcentralen eller sjukv.upplysningen och förklarar inte ALLS som det är .., och HUR ska dom då förstå??

Å andra sidan ringer jag aldrig till sjukvårdsupplysningen, även om jag tror att döden är nära förestående ,-)

Det jämnar väl ut sig, det där hur man beter sig.
(Jag kan ringa min syster som är sjuksköterska, det kan jag, henne litar jag lika mycket på som någon på upplysningen).

Anonym sa...

Känner igen!
Både mitt eget beteende och andras...

afBabs

Anonym sa...

Förlåt, men kan inte låta bli att fnissa, ja bara ytterst lite såklart
, ty jag känner så igen mej i ditt och pv:s beteende...
/Lena i Östersund

Elisabet. sa...

afBabs och Lena i Östersund: ja, jag ler själv .., för jag vet hur tokigt det är.
För att få mig till läkare, så där akut, ska jag vara näst intill övertygad om att liemannen står och väntar. Varför? Jag vet inte, jag vill kanske inte veta att slutet är nära ,-)
Pv ringer gärna sjukvårdsupplysningen, men jag fattar aldrig varför, för han låter ju sååå pigg när han pratar med dem, även om jag ser att han är dålig.
Vi är förmodligen lika knäppa båda två och nu ser jag ju att vi är flera av den sorten ,-)

Ps. Lena i Östersund: din vinst susar iväg idag! Ds.

Elisabet. sa...

Elisabet igen: jag vet att det finns bloggvänner som undrar över denna min envishet, såå .., är jag då rädd för läkare?

Svar: nej, inte alls. I morse kunde jag knappt ta mig upp ur sängen, på inga villkors vis ta på mig strumpor eller byxor eller på annat sätt böja mig ner. Men vad skulle en läkare kunna göra åt det? Ja, möjligen ge mig en remiss till sjukgymnast? Kanske ge mig smärtstillande piller?
Men jag vet ju, av erfarenhet, att det här går över .., bara jag tar det lite lugnt och försöker att slappna av.
Om det skulle vara veckovis, då är det en annan sak.

Monet sa...

Ni är faktiskt, förlåt uttrycket, lika knäppa båda två. Numera låter jag aldrig mannen själv beskriva sina sjukdomssymptom eftersom han var och är likadan. Vilket underlättas av att vi bor i Frankrike där jag talar språket och inte han.

Detta har de facto räddat livet på honom två gånger eftersom läkare och SOS-personal förstått allvaret i situationen. Och doktorerna har nogsamt påpekat detta för honom också, inklusive två gånger i Sverige!

Varför alls kontakta vården om man bara vill förringa sina symptom? Jag som arbetat hela livet inom den medicinska sektorn och kan avgöra vad som är banalt och/eller inte kan bli galen på detta fenomen. Det gäller också just nu också invånarna i visst gult hus där åtminstone den mest eländige behöver snar läkarkonsultation. För att kunna köra sina Vasalopp och annat längre fram om inte annat.

Hoppas på bättring för er båda förstås och skickar kramar från Provence

Evas blogg sa...

Har du fått ryggskott? Gjort något särskilt? Krya på er bägge två!

Elisabet. sa...

Monet: jag tror inte att pv medvetet förringar sina symptom, men för mig låter det som om han håller tillbaka. Han kan se urdålig ut i mina ögon, men när det rings ......, nej :)

Eva: det är nog vanlig ischias och jag är mycket rörligare nu! Så här, fast aningen mindre, får jag ofta om hösten.