fredag 26 december 2014

Julen ...


... blev på alla sätt och vis så fin.

Arton personer tillsammans på julafton, varav två uppspelta småttingar som nästan sprack av glädje när tomten äntligen uppenbarade sig .., och så god mat och många skratt och hög ljudnivå och barnen samlade och så småningom en mera stillsam glädje.



I väntan på tomten.
Mannen i vit skjorta är Kungen, ja, den som följt med på min bloggresa, minns kanske att
när äldsta dottern gifte sig, så tilldelades alla gäster en låtsasidentitet.
Jag blev Silvia och dotterns svärfar blev kung.
Ni må tro att detta var kul .., på bröllopet kunde även president Gorbatjov skymtas .., samt kommisarie Wallander, Susanne Lanefeldt och en hel drös andra kändisar!
Men som sagt .., på bilden ser ni kung Bertil.
"Å, är själva drottningen här!" utbrast kungen glatt när han såg mig på julaftonen.
Längst till vänster sitter sonen - den ende - och pv och min före detta man skymtar också.




På juldagen tog jag en promenad längs elljusspåret som är helt ljuvligt .., och det var kallgrader och lite frost och jag tänkte att det var länge sedan jag vandrade i en skog alldeles för mig själv - ja, förutom alla som jag mötte -, hundrastare och småttingar med pulkor och såna som joggade och bara stirrade rakt fram och så en hackspett och några koltrastar som sprätte bland frostig mossa .., och solstrålar mot tallstammar och en massa energi rakt in i hjärnan och hjärtat!

Och sen hemma igen och Emil och pv som spelar backgammon.
Nu minsann .., spöar 14-åringen sin läromästare.



På kvällen kortspel (Emil, som sedan förut är Grekisk mästare i plump, vann även denna gången .), och så slappande i den nya soffan som var stoooor och så vanvettigt skön .. och solsken och till middag renskav med kantareller och hemgjord potatismos och så småningom Det Bästa från "Så mycket bättre" och sen stöp vi i säng, herr pv och jag själv.



På skogspromenaden ..., en katt hade försvunnit!


Och solstrålarna målade träden i guld ...



Idag hemåt, men först en sväng förbi Ekerö och dottern och mågen  (för övrigt stenbock som sin svärmor och dessutom fyller han år just idag) vilka firar jul på hemmaplan.

Och titta, där fanns lille ekorren Kurre!



Ännu några veckor är hon hemma hos matte och husse, men sen blir det Halland för lilla Nelly.

Och nu är vi hemkomna - mina barns pappa körde precis hela vägen till Halmstad -, det tackar vi för alldeles särskilt mycket, allra mest tackar pv som är precis lika eländig som tidigare.

I morgon blir det läkarbesök igen! 

// På bordet låg en hel drööööös med snällordiga julkort och där var två domherrar och en norran-almancka! Tack alla fina, rara!

Inga kommentarer: