måndag 9 februari 2015

Ett Foto i Timmen ....

Jag gör ett försök att haka på.
Andra som redan gjort samma sak, hittar du här.


Vid 8-snåret ser det ut så här i det gula huset.
Två trötta hundar som kurar i soffan Ektorp.
På bordet ligger Lars Lerins underbara bok "Naturlära" och DN från igår.
Ännu oläst.



Vid 9- tiden går jag ut (det eleganta Cellbes-nattlinnet under kappan ..) och fyller på med frön
till småfåglarna. Det är tur att vi inte har några grannar här just nu. Nattlinnet når långt nedanför kappan. Håret är rufsigt. Från havet hörs som ett .... dån. Det är inte ofta man hör vågorna .., men nu hörs det tydligt och det är på gränsen till obehagligt.



Kring 10-snåret tar jag mig en apelsin, såna som vi säljer i affären och som är så ljuvligt goda.
Fatet, där apelsinen ligger, är lindblomsgrönt och kommer från Uppsala Ekeby.
Det visade sig vara en present från Kent i Växjö när han och vännen Ann-Marie gjorde oss den äran i lördags.
"Ja, jag kom ihåg att pv ju samlar på just Uppsala-Ekeby", sa Kent.
Så himla omtänksamt! tänkte jag.



Strax innan 11.00 ..., då har jag just kommit in efter att ha varit med hundarna nere vid havet.
Det dånar fortfarande .., och plötsligt förstår jag meningen med ordet "efterdyningar".
Stranden är annorlunda efter stormarna som dragit förbi .., den är brantare .., fylld med hur mycket tång som helst och ibland sjunker man rakt ner i sanden, så där så skorna täcks helt.



Klockan 12.00 piiiip, har jag just vattnat blommorna.
Himlen är fortfarande ljust, ljust blå.
Ja, det är ett oerhört spännande liv det här.
Men vänta bara tills i eftermiddag .., då, då ska jag stå bakom kassan och då minsann ...!


Klockan 13.00 .., kokar jag pasta.



Just innan 14.00 .., gör jag mig i ordning.
En timme kvar innan det är dags att arbeta.
Och hundarna måste komma ut!


Det här får gälla som kl.15.00 för nu måste jag iväg ...
Att betala nästan tretusen i trafikförsäkring för en skruttig moppe som inte kostade mer än 9995:- - att betala detta årligen - det tycker jag faktiskt är på gränsen till ett rån.



Vid 16.00 är jag på jobbet  eller på väg in via baksidan.
Solen flödar!


Vid 17.00-tiden gräddas vaniljhjärtan.
Det är då full rulle i affären .., ena kassan har havererat så där så att inga bonusrabatter faller ut.
Vilket elände!
Chefen ringer supporten och efter ett tag ordnar allt upp sig.


Vid 18.00-tiden är det kaffepaus, men en kort sådan.
Underbara Felicia tar sig an brödvagnen utan att vi spelar sten-sax-eller-påse om det.
Att slippa stå i frysrummet och fylla plåtar med diverse bröd som ska gräddas i morgon ..,
det finns härligare arbetsuppgifter.

Kring 19.00 glömmer jag totalt bort Efit.


Vid 20.20 har jag kommit hem och slår mig ner och bara pustar ut.
Ont i gamla protesknäet.
Pv lutar sig över loppisfåtöljen och hänförs över Vetenskapens Värld.


Vid 21.00-tiden ... har jag chattpratat med två av barnen angående ledighet under en helg i mars och jag ringer till arbetskamraten och hör med henne, men har helt glömt bort att hon då befinner sig utomlands och nu blir det kärvt .., vi har nästan inga vikarier längre och jag får kolla schemat i morgon och se om där finns någon att byta med.
Efteråt har jag huvudvärk. Kokar mig en kopp choklad och tar en kaviarmacka.


Klockan 22.00.
Av varm choklad blir i alla fall jag törstig, så jag tar mig ett glas vatten.
Stående vid diskbänken faller blicken på urklippet som i flera år har suttit fasttejpat ovanför diskhon, alldeles intill fönstret.


När klockan närmar sig 23.00 .., då säger jag godnatt till Kapten Haddock och pv kommer från badrummet och säger att jag har post .., ett brev adresserat till mig och jag nästan ramlar baklänges av glädje när jag ser det vackra kuvertet - översållat av larver ! - och krångligt är det att öppna det lilla, lilla platta paketet och då, när jag väl lyckats och ser vad där är, ler jag ännu mera. 
Bild kommer i morgon!
Tack du snälla, rara Mian!

15 kommentarer:

mossfolk sa...

Så skönt de ser ut att ha det! Jag tror att Cosmos också skulle vilja ha en liten hundkompis. Just nu skulle vi ju kunna ha en hund till, men det fungerar inte när vi sedan börjar jobba båda två så det blir det inget med.

Ariella sa...

Hej!
Kikar in. Återkommer senare under dagen.

Micke sa...

Ser ut som en skön start på dagen. Själv var jag påklädd när jag gick ut för hämta morgontidningen men valet av Foppaskor var mindre bra då det snöat lite i natt :)

Ulrika sa...

Åh jag kryper ner hos dem i soffan där. :-) Qvick gör mig nog gärna sällskap. :-)

Ruta Ett sa...

Jag ser dig i Cellbesnattlinnet med håret som en sky runt huvudet! Grannarna skulle inte ha nåt emot den synen!

Carro sa...

Vilka underbara bilder!

Jenny sa...

Hej

Tack för kommentaren. Jag jobbar som filmtekniker på kungliga biblioteket. Jag sitter och preparerar/synar smalfilm, man kan säga att jag kollar så att de är hela inför skanningen/digitaliseringen.

Anonym sa...

Ja det är mer än ett rån, det betalar inte jag ens för min bil


Friherrinnan

Anna sa...

Inne och kikar på din EFIT dag.
Räkningar är väl ALDRIG roliga att betala!

Ha en skön kväll.

// Anna

Frolic-Eirin sa...

Takk for at du delte din dag....

mossfolk sa...

Men FY, byt försäkringsbolag! tycker jag som nästan fick hicka. Vi hade just det bolaget på bilförsäkringen tidigare, men bytte...

Fröken Blund sa...

vilken rolig ide, det ska jag vara med på! kanske redan imorgon? vem vet...

Kattis sa...

Själv är jag ofta, och gärna, iklädd flanellpyjamaser, med mycket bristande passform från H&M. Fåfängans tid, den är här sedan länge förbi!

Elisabet. sa...

Kattis: men dina ser så härliga ut .., mitt är bara mormorstantigt :)

Fröken Blund: jag tror bara att Micke kör detta två gånger per månad ? Men det finns ju inget som hindrar att man själv lägger in en bild i timmen - det gör jag ju nästan dagligen ,-)

mossfolk: ska kontakta olika bolag idag!

Frolic-Eirin: tack själv!

Anna: jo, det tycker jag .., men inte såna här jätteräkningar! Det känns helt ologiskt.

Jenny: tack som berättade!

Friherrinnan: ska kolla upp ...

Ruta Ett: ,-) Tror du, ja ,-)

Ulrika: han är säkert välkommen, i alla fall av Nelly ,-)

Micke: här gås det i Birkenstock! Underbart!

Ariella: tack för titten!

mossfolk:ja, det är himla trevligt med en till .., spelar inte så stor roll om man går ut med en eller två. I alla fall om en är liten.

Anni sa...

Barmark och vaniljhjärtan, jo jag tackar!