fredag 24 april 2015

Kyrkogården Harplinge den 24:e april ....
 

Nog hade jag hört talas om att kyrkogården utanför lilla samhället Harplinge skulle vara nånting extra, särskilt på våren, men aldrig i min vildaste fantasi hade jag väl kunnat ana detta!

Det här visade sig vara en kyrkogård som inte kändes som en sån .., tvärtom .., den var liksom fylld av livsglädje och en hel drös kreativitet!



Där fanns "rum-i-rummen" .., olika små lundar .., där var en porlande bäck .., nånting som påminde om ett ruckligt stall i Betlehem .., där var en bro och där var blommande Kabbeleka som för mig är så mycket "hem-blomma" ...



Där var något som liknade ett växthus eller lusthus, inrett med bord och stolar ...,
ett rum för eftertanke.



Med en kristallkrona i taket.
Ja, men det borde man ju förstås ha!


Och där var en stort hjärtformat fält med påsk, - och pingstliljor .., det lär vara en lök för varje församlingsmedlem!


Utanför eftertankehuset låg trädgårdsredskapen ...
Så där som om nån bara hade gått ifrån en stund.


Och där var någon som tagit paus från arbetet.



En stor järnsäng fylld med penséer och små påskliljor .., när såg jag detta sist på en kyrkogård?



Då var det mulet .., en stund senare kom solen fram!



Och Lena satte blommor på sina morföräldras grav, det var ju hos dem hon växte upp.



Och ett fång påskliljor hamnade i minneslunden.
I dammen simmade guldfiskar.



Och där fanns sånt som skänker tröst ...



Och mängder med blommande körsbärsträd!

7 kommentarer:

Anonym sa...



Sitter och tittar på fina bilder,så många nära okära här vilar ,en liten tår det kommer.

Lena /Friherrinnan

Anonym sa...


Snälla söta rara Bettan vilka fina bilder det blev.


Friherrinnan

Eva i Tyresö sa...

Oj så otroligt fint och som vanligt upptäcker du det mesta,......."där en annan går kallt förbi"

Babsan sa...

Älskar kyrkogårdar.Denna var det vackraste jag sett👍

mossfolk sa...

Åh så fint det ser ut. Och vilken finurlig idé med sängen!

Anonym sa...

Så vackert! /smålandstjej

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: nej du, det kan jag lova dig att där går ingen oberörd förbi. Vi åker dit när ni är här sen!

Babsan: precis så kände jag det!

mossfolk: ja, den är fin, men inte det finaste för mig .., det var dom där små "lundarna"/rummen .., precis så tänker jag mig Edens lustgård, om där funnits någon sån.

Smålandstjej: du bor ju så nära, kom hit i sommar så går vi på en promenad där och dricker kaffe hos oss efteråt!