onsdag 2 september 2015

En dag ...


... kommer friherrinnan på besök och hon har med sig stärkelse, ja, nu ska bonaden/duken med hallandssöm bli ännu finare och man tackar sin skapare för en så bra kompis som hanterar detta med stärkningen så elegant.

Nej, jag har aldrig i hela mitt liv ägnat mig åt dylikt.
Mamma gjorde det; hon stärkte sin sjuksköterskemössa och kragen runt halsen.

En bok om just hallandssöm har friherrinnan med sig.


Och hon är ju så händig och kan det här med broderi.


Sen åker jag till affären för att kampera med Malin.
På lagret ligger resterna av inventeringen.
Precis som alltid.
Av utseendet på siffrorna kan man kanske lista sig till vilken ålder det varit på den som hållit i pennan. Intressant.


Nu har vinterschemat kommit på plats och vi stänger en timme tidigare.
Åtta, i stället för nio.
Några eftersläntrare kommer in i sista minuten och har missat ändringen .., datorn till posten hänger sig och tidningarna kan inte rapporteras ..., och jag kör hem i mörker och duggregn.

I det gula huset finns då pv:s storebror och hans fru, vilka kommit från Småland för att gratulera födelsedagsbarnet. Det blir ett par timmars småprat kring köksbordet .., ost och rött vin, köttfärslimpa i tunna skivor och en djupfryst pizza som delas på fyra. Tala om hipp-som-happ-firande, men det gick bra. Skönt med gäster som tar det som det kommer.

Ikväll stundar kalas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man ber att få gratulera PV på hans dag! ellem