tisdag 1 september 2015

Igår och idag .....


Jodå, när det tredje barnet kom var jag ju äldre och tänkte att nu skulle han bli så bra uppfostrad.
Jag köpte dockor i stället för bilar och dockorna hittade jag sedan inslängda i garderoben!
Av knäckebrödmackor formade han låtsasgevär ..,träpinnar blev pistoler; han lekte Spindelmannen och hans pappa fick - av sonen - två plastsvärd i present.
Så småningom gav jag upp.
Den lille gossen fick vara sig själv.
Han växte upp, blev jägarsoldat, polis och även anställd inom det militära.
Och han har ett hjärta av guld.


Igår på jobbet - inventering -.
Hur många såna har man varit med om?
B & W i Kungsängen, Ica Nilahallen i Malå, Fridhems Livs och Ica Supermarket i Ystad och nu Hemköp i Haverdal.
På min lott hamnade frimärken, tobak och postens gröna påsar.
Jodå, det var lindrigt.
Och hela butiken kryllade av män och kvinnor som hjälpte till - det är föräldrar eller andra som är delaktiga i Haverdals IF som i sin tur sponsras av butiken -, en slags win-win-situation.
Oj, vad det räknades!



Så här är det: jag älskar såna här undersökningar!
Råd & Rön .., tester av olika slag .., Plus i  SVT!
I helgens DN redovisades hotellrecensioner från Malmö och ajabaja så illa det gick för det hotell Clarion.
Det är väl inte alldeles otroligt att någon kan ha blivit uppkallad till chefen för enskilt samtal, ja, efter publiceringen.



Men på Renaissance Malmo Hotel är det nog andra tongångar!
Tänk, vad ett enda möte kan betyda!
Kanske var det en alldeles olycklig dag för personalen på det förstnämnda (först nämnda?)hotellet och så hänger det här med ...., jo, men det vet man ju själv att vissa dagar är man inte på topp.
Jag hade själv en dam av den mer Bestämda Sorten i kassan i början av sommaren, en dam som omedelbart mer eller mindre beordrade mig att lämna det jag pysslade med och i stället skulle jag ta mig an henne, för hon hade bråttom. Egentligen var jag upptagen med annat och kön var inte lång; kanske två kunder före henne, men det spelade liksom ingen roll.
Det var inte min bästa dag på jobbet och jag var inte otrevlig, men jag var heller inte särskilt trevlig och i flera dagar efteråt mådde jag dåligt;  jag hade  i n t e  gjort ett bra jobb.
Någon vecka senare kom samma dam in och jag berättade precis hur jag kände det och bad om ursäkt.
Det kändes bra.
Det kan däremot inte personalen på Clarion göra.
Är det publicerat, så är det.
Huuuuu, så hemskt!

7 kommentarer:

Bert Bodin sa...

På jobbet gick vi också igenom de där hotellrecensionerna. Vi har många kunder som vi bokar in i Malmö.

Vi log lite, när vi läste om Clarions dåliga betyg. Det var nämligen lite samma sak här i Luleå, när de för snart två år sedan invigde sitt prestigehotell här i stan. Kaos!

Här hade de audition för att anställa folk. Mycket uppmärksammat. Undrar om de tillämpade samma metod i Malmö. I så fall drog de inga erfarenheter av Luleå.

Nu är Clarion Sense i Luleå ett toppenhotell. Det tog ett år.

Ruta Ett sa...

Inventeringar har jag också varit med på en massa gånger med fotbollsklubben Qviding/FiF när pojkarna var aktiva där. Det var ett bra sätt att dra in lite pengar till klubben på, men inte alltid så kul. Värst var det de gånger jag fick ta mig an tandkrämer, deodoranter och schampohyllorna. Oändligt kändes det som!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: liiite synd om dem ifall det här nu var en engångshändelse .., men man kanske tar lärdom av det hela. Eller bör göra i alla fall.

Ruta Ett: värst alla kategorier är frysarna och frysrummet!

Kattis sa...

...och i släkten här syddes Waldorfdockor till pojkarna! Den ene skar upp sin och obducerade. Den andre körde runt sin precis som en bil, med tillhörande ljudeffekter... Den tredje fick aldrig någon!

För övrigt är djurmaten värst, säger rutinerad, då det luktar så väldigt eländigt... I kyl och frys kan man ju ha dunjacka på sig, vantar och mössa!

Kattis sa...

För övrigt gav mig min nuvarande chef löneförhöjning, som "Den goda pedagogen", på hela 200 kronor i månaden, före skatt, då inga föräldrar, eller elever, hört av sig till hen, med klagomål, på mig, under mina 24 månader på skolan... Kanske tycker de, att skolämnet bild inte alls ens är viktigt?

Kattis sa...

För övrigt gav mig min nuvarande chef löneförhöjning, som "Den goda pedagogen", på hela 200 kronor i månaden, före skatt, då inga föräldrar, eller elever, hört av sig till hen, med klagomål, på mig, under mina 24 månader på skolan... Kanske tycker de, att skolämnet bild inte alls ens är viktigt?

Elisabet. sa...

Kattis: nej, det är nog lika så gott att dom väljer själva ,-)

Kattis 2: fantastiskt! Vad tänker du göra med alla pengarna?!