torsdag 15 oktober 2015

Den andra dagen ....

"Ska det vara nödvändigt att mata fåglar, när JAG finns i huset!" tänker hon nog.

... tar jag hundarna och åker till Slöinge, i akt och mening att köpa hem fågelfrö.
I baksätet ligger Nelly stel som en pinne; hon som i vanliga fall kurar ihop sig och somnar bums!
Jag är helt övertygad om att hon är vettskrämd .., säkert tror hon att det nu vankas veterinärbesök.

Lantmännen i Slöinge är en välsorterad inrättning och där finns praktiskt taget allt!
Och personalen är suveräna på att skylta och göra fint .., och där står en grönklädd man och lutar sig mot kassadisken .., han pratar om ammunition och vapen och olika kalibrar och expediten, som är en kvinna, hummar med.

Själv köper jag två nya fröautomater och en påse solrosfrön.


Det är en sån ..., otroligt vacker morgon!
Dimslöjor över bergen ..., hästar och kor ..., en katt på en åker.


Och hemma igen.
Och den andra av tre lediga dagar.
Vinrankan har snart växt oss över huvudet och där finns även en fläder (som ska möta döden om några dagar .., adjö med den!) och en schersmin (äntligen rätt stavning!) som gömmer sig där under allt det gulgröna.

Klematisplantorna som skulle klättra längs spaljéerna (var det tänkt) ja, dom hade inte så stor lust med den saken, men se humlen ..., den växer och frodas förstås!  Vi får ta nya tag till våren.

Nu ska jag plantera en höstanenmonplanta som friherrinnan förärat oss och lite senare idag blir det träff på stranden i Steninge med eftermiddagskaffe och en baguette från Solhaga med cheddarost och lokalt producerad skinka. Friherrinnan kommer garanterat att plaska omkring i det salta (tycker hon, inte jag) havet, själv är jag aningen tveksam.
Den som lever får se.


Inga kommentarer: