tisdag 1 december 2015

Om man har tre år kvar .....


... tills man tackar för sig och går i pension, kanske man inte är direkt rätt målgrupp för att recensera SVT:s adventskalender.

Men nu har jag i alla fall sett det första avsnittet som handlar om vikingatiden.

Jag slog mig ner i soffan Ektorp, hade kaffekoppen på bordet och en lussekatt i handen .., tända ljus överallt och harry vid min sida. Och så började det då .., med Erik Haag (som påminner så oerhört om pv:s brorson Anton i Småland) och Lotta Lundgren som föräldrar och så helt underbara barn som spelar barn till Erik och Lotta. En historielektion, men på ett lättsamt vis!

Jo, jag tycker att det var helt såväl finurligt som intressant, men kanske tycker småbarn precis tvärtom?

För mig får första avsnittet en 4:a. (av 5 möjliga).
Enda invändningen är att lite underliggande humor eller ironi, kanske inte går hem hos barn som tittar.

7 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jag ska strax se det på play, är ju aldrig vaken den där tiden :)

Steel City Anna sa...

Ska kolla nu, sett fram emot detta! Jag tro julkalendrarna ändå är mest för stora barn :)

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Eva på Frösön: ska bli intressant att höra vad du tycker :)

Steel City Anna: så kanske det är ., det är väl som Kalle på julafton, det tycks som om det är människor i min ålder som är mest rasande på att det ändras det minsta lilla ,-)

Bert Bodin sa...

Ska titta ikväll.

Babsan sa...

Tyckte om den men inget för de mindre barnen tyvärr��

Elisabet. sa...

Babsan: det är ganska svår humor (om Robert som är pappan, t.ex), det har nog småttingar svårt att förstå ... och det här underliggande .., lite ironiska, som att vi vuxna skrattar åt Eriks mallande om Sverkland, medan frun fått sköta allt hemma ,-)