fredag 13 maj 2016

En fredag ....


... vaknar jag med tungt huvud .. har sovit hårt och säkerligen gnisslat tänder.
Ont i käken.
Ont i huvudet.
Ont i gamla protesbenet.
Sen knackar det på dörren och se där, där kommer ögonmigränen - vänster som alltid - och om jag håller handen för det ögat och vilar lite, så brukar det ge med sig inom någon timme.
Det gör det också.

Så blir det telefonsurr med svägerskan i Alingsås, hon, som tillsammans med goda vänner ska sköta hus, sigge och blommor och blader när vi är på resande fot. Lite pratar vi om resan och annat som ska hända.Om pv:s operation, bland annat.

För några månader - eller kanske ett halvår sedan - ramlade ovan nämnda svägerska och fick en spricka på bäckenet.
Oj, vilken tid det har tagit att komma igång igen!
Sist jag såg henne hade hon blivit så liten och tunn, ja, hon påminde om en liten fågelunge.
"Ja, nu väger jag bara 47 kilo", säger hon som i sommar bli sjuttotvå år och har varit en del av mitt liv sedan jag var sexton, sjutton år.

Solen kommer och går. 
Jag städar badrummet,  det blir ännu fler telefonsamtal .., en kyckling kokar på spisen.
Fönstret står på glänt.
Göken gol.

Och veckans sista arbetsdag stundar.
Butiken firar trettio år och det ska bjudas på tårta och det blir tipsrunda och lite annat.
Därefter ledig helg.


Det var väl förra året som jag köpte förgätmigej-plantor på Tradera.
Med posten kom två små blad och jag höll på att ramla baklänges!
Men ack ..., vilken växkraft besatt inte dom där bladen och till sist fick jag flytta över dem till mitt plant-BB som ligger lite i skugga och där finns nu snart bara förgätmigej :)




5 kommentarer:

Ulrika sa...

Det var inget vidare sätt att börja dagen på. :( Hoppas du mår bättre nu!

Bloggblad sa...

Du låter ändå så pigg och glad!
Jag har hostat en vecka, inte varit särskilt sjuk, bara lite lätt eländig. I natt hostade jag inte, men vaknade med en jäkla huvudvärk. Två Treo fick fart på mig, för jag gille absolut gå och jobba. Jag har så lite jobb nu, så jag vill inte missa mina tre fasta timmar i veckan. Blev pigg direkt av mina gulliga killar!

Apropå hörsel så gillar jag numera inte att prata i telefon, jag tycker att alla sluddrar och så många små ljud försvinner. Ett evigt: va va va va? Inte kul. Syrsor? Vad är det.... En baggis att tappa dom mot att inte höra i telefonen. Dem som talar tydligt hör jag, men de är få.

Bloggblad sa...

P.s. Har PV skaffat hörapparat än? Det är en himla väntetid!

Elisabet. sa...

Ulrika: som vanligt går det mesta över efter några timmar, så är det för mig. En lycka! Ögonmigränen är ett elände, men håller tack och lov inte i sig mer än någon timme.

Bloggblad: han tycker ju att han hör dåligt även i klassrummen där det sorlas och pratas, men en hörselundersökning visade att han inte behöver hörapparat. Konstigt, tycker jag. Det går bra när det bara är vi två hemma, men är det flera, då säger han att han förlorar mycket av samtalen.Och så dom där höga fågeltonerna, förstås.

bella sa...

förgätmigej… är ju så vackra. jag funderar på den till en av mina gravar, men kanske bör jag tänka om, om den utvecklar sig så bra...