torsdag 11 augusti 2016

En torsdag ...



Det var länge sen himlen var så blå som i morse.
Jag tar harry på lillrundan .., passerar hästhagen där ett sto och hennes föl väntar på frukost och fölet greppar tag i en blå hink och skakar den med tänderna .., kanske är frukosten försenad?


Här går jag - nu har jag vänt mig om och tittar västerut, rakt mot havet till. Vid den röda lagården står hästarna i hagen.


Tidigare idag .., mer på morgonen, går vi ner mot havet.
Ett nytt anslag har kommit upp - där berättas om den stenbrytning som en gång pågick här -.
Att man kan hitta Sillimanitgnejs, amfibolit och grovkorning pegmatit här, det hade jag noll koll på.
Här kan man förkovra sig i just detta.


Tidigt på morgonen skjutsar jag Lotta (pv:s kompis sedan tiden i Umeå, hon har övernattat här och var igårkväll på Göstas med pv och lyssnade till Ljungby jazz i baljan boys, medan jag själv blev hemma, njöt av en helt ledig kväll och somnade på soffan ..) till goda vänner i Frennarp och jag ser platser i Halmstad som jag aldrig tidigare skådat (sååå vacker bro över Nissan, bland annat!)  och sen till affären för att handla och så hemåt.

Då ringer friherrinnan och frågar om jag vill hänga med och ta ett bad?
Nja.
Jag är måttligt badsugen .., tvekar en stund, men säger sedan ja.

Vi åker till stranden i Särdal .., inte en bil i sikte på den sporadiska parkeringen .., knappt en människa på stranden. Det blåser friskt; en bit norrut längs stranden ser vi kite-surfare sväva i luften och dimpa ner i havet .., himlen är lika blå som i morse, men molnen kommer seglande med väldig fart och så fort solen skyms, blir det svalt.

Friherrinnan badar, men inte jag.
Jag ligger raklång på en turkosfärgad fleecefilt och kan som vanligt inte ha högerbenet liggande på marken ..., fåglar flyger förbi .., Anders ringer och småpratar ..., och där kommer friherrinnan gående från havet och säger att bara så jag vet, så är det varmare i havet än i luften.

Inga kommentarer: