fredag 12 maj 2017

Fredag ....


Ja, mer spännande än så blir inte rubrikerna, efter tolv års bloggande!
Så här såg det i alla fall ut i morse, när jag tog en bild genom köksfönstret. Nu är det full fart!
Körsbärsträden blommar och slånbuskarna .., för att inte tala om spireabuskarna som har växt sig nåt så vansinnigt höga och breda.


Husets altan byggdes i akt och mening att bli en dansbana, ja, det var inför pv:s femtioårskalas.
Den är alltså tämligen rymlig och nu ska lite mindre än hälften förvandlas till ett uterum med skjutdörrar av glas och det är det som pv har tagit sig an nu sedan han kom hem.
Nelly, hon fattar ingenting och står och stirrar rakt in i spireabusken.
Lilla galna, dementa Nelly .., ja, men vi tycker lika mycket om dig ändå!


Tog på förmiddan ut harry på promenad och så här ser det ut hos grannen; dom som bor i Stockholm och bara är här några veckor per år. När dom väl kommer, klipper mannen gräset i världsrekordfart, ja, jag undrar om jag har sett en människa med sådan fart!


Vi gick längs vägen mot havet till, svängde vänster upp för backen och sedan vänster igen och då sneddade vi in i skogen och kunde stå där och titta ner över världen, den där lilla plätten där vi bor.
Ser ni den gröna pilen vid klockan 10 på bilden? Det kopparfärgade taket tillhör Fabrikör Johanssons enorma hus. Till vänster om taket skymtar man kanske havet?

Till höger i bilden ser ni ett gult hus, det är pv:s och det vita till vänster om det, är förstås dom nya grannarnas.
Vid klockan 9.00 på bilden, skymtar Eckes lillstuga med sitt tegelfärgade tak.


Man kan gena och gå ner för backen mot grannens tomt, men det är brant och inget för mitt rehab-knä, så vi valde grusvägen ner mot Ejdervägen - då har vi liksom gått i en cirkel -.
Här i det gula huset bor en kund från affären, men om jag möter henne på vägen eller i affären, så vet jag inte vem det är.

Under den här rundan upptäckte jag blommande hägg .., vitsippor som slokade .., lupiner på väg att bli knoppiga .., jag kände doften av barr och såg ett magnoliaträd i blom!

Inte en endaste bil hördes eller sågs, men flera sädesärlor.


Igår kom friherrinnan hit och åt middag med oss (lammstek, potatisgratäng och till efterrätt pv:s ljuvliga rabarberpaj med glass!) och så passade hon på att uppvakta harry på hans födelsedag. Sånt har vi noll koll på och trots att jag verkligen älskar såväl sigge som harry och nelly, har jag aldrig brytt mig om deras bemärkelsedagar.
Men det gör friherrinnan.

Döm om min förvåning när jag idag får en sms-hälsning från försäkringsbolaget If som gratulerar Harry på födelsedagen!
Jaha,  jag vet faktiskt inte säkert vilket datum han är född på, men det spelar ju heller ingen roll.

"Oj, Harry ,, igår fyllde du sex år, då kanske du fyller sju år idag!" sa pv och log.



Och visste ni det inte, så kan jag berätta att idag fyller Ulrika fyrtiosex år!
Bilden har jag visat många, många gånger, men jag älskar den!
Den togs när vi tog tåget från Ystad till Landskrona, blev uppläxade av en ilsken och icke serviceminded busschaufför, därefter blev det färja till hamnen i Ven och där var pv med sin segelbåt.

Vi hade inte känt varandra så värst länge - pv och jag själv - .., ett halvår kanske och jag kände mig våldsamt blyg när färjan närmade sig hamn och Ulrika hade ramlat och stukat foten och här står hon och ska hoppa i land och rädd att dråsa i vattnet var hon och pv stod beredd att ta emot.

Ett minne för livet blev det!

Grattis fina Ulrika!

Inga kommentarer: