söndag 15 oktober 2017

Sånt som gjorde mig glad ...


Övernattningen hos min syster och hennes dotter i Skåne.


En sak vet man: den som står vid spisen har alltid Nelly i hälarna.


Förra helgen fyra hundar; nu tre.
Här är Harry och fina Tara.


På väggen hos min syster: vår pappa och mina systrars mamma.
Hon hette Gunhild Nilsson och var uppvuxen i Risliden utanför Norsjö, inte långt från Malå.
Alldeles för ung drabbades hon av en hjärntumör och dog vid 33 års ålder, efterlämnande två döttrar på sex och nio år och så pappa då.


Det är ett alldeles underbart ljus i det skånska köket.
Och ganska lågt i tak.


En bricka med enbart västerbottniska byanamn finns i huset.
På fjärde raden nerifrån, längst till vänster, skymtar lå i Malå.


Tidigt i morse vaknade jag av ett förfärligt oväsen!
Vi hade sovit med fönstret öppet, men det här var rena väckarklockan!
Hundratals kajor flög av och an, skränade och skrek .., för att en stund senare lugna ner sig och så blev allt tyst och lugnt igen.
På en äng intill låg kossor och sov ..., på en annan stod hästar.


På väg hem tittade vi in hos Antik & Design i Åkersholm, inte långt från flygplatsen i Ängelholm. ( #antikkulan på instagram)
Hittade en rakspegel som fick följa med hem, plus en fin gammal fotoram, där en bild av min pappa ska få bo.

Ja, men det blev en härlig liten tripp med supergod mat och mycket prat och skratt.
Det tackar man för.

Inga kommentarer: