torsdag 19 oktober 2017

En vanlig dag ...


Den andra lediga dagen av tre.
Dricker hett kaffe och kalasar på den godaste mackan jag vet: mjukt tunnbröd, grovmalen leverpastej och smörgåsgurka.
Plockar bort vissna blommor, dammsuger, åker och handlar.
Möts av en underbart exponerad brödavdelning och tänker att nu är Carina här.
Det är just vad hon också är.
Carina gick i pension i somras och hoppar in lite extra, varannan torsdag, till exempel.
Hon, som hade ansvaret för hela mejeriavdelningen - all ost, juicer, sill, för att inte tala om brödet - hon upplevde nog massor av stress och vilken tung avdelning med leveranser flera gånger i veckan och beställningar och datumkoll!.
Inte undra på att hon tycks så glad och avslappnad numera.


Kommer till kassan.
Och så var det dags igen för ny förstasida som - såklart - handlar om pensioner.
Bokar släpvagnar inför helgen och på måndag när pv ska hjälpa friherrinnan att köra saker till återvinningsstationen och senare till det enorma lagret där hon ska magasinera det som inte kan tas med.


Sms:ade Emma igår och frågade om hon tycker om den albanska sångerskan Dua Lipa.
Arton timmar senare får jag svar och då kommer jag inte ens ihåg vad jag har frågat om.
Gulle-Emma! 

Får ett annat sms av en kund på jobbet; en flicka som igår fyllde tolv år.
Den tösen och hennes lillasyster har varit en ständig källa till glädje för en åldrad kassörska, ja, från allra första stund som den där kassörskan kom till affären.
Kassörskan plockade således ihop en liten hemifrånbukett och slog in en godispåse i fint papper och ställde på trappan där födelsedagsbarnet bor och när ett tack-sms kom igår, då skrev den där kassörskan och berättade hur mycket det betyder att mötas av vänlighet och av rara kunder, särskilt när man kommer ny till en arbetsplats. Och så fick tösen veta att när kassörskan själv fyllde tolv år, då ansåg hon sig vara fullt kapabel att fatta egna beslut, ja, faktiskt ansåg hon sig vara helt vuxen.
Det tyckte däremot inte hennes föräldrar ...
Födelsedagsbarnet heter för övrigt Petronella.


Så ringer min rödvitrandiga syster (som mest är enfärgat blå numera) och tackar för postens vykort som kommit i dubbel upplaga (av misstag, förstås) och jag frågar vad det var för motiv?

"Ja, lite konstigt .., det är ..., halva Nelly och .., ja, några fötter och byxor och så mattan i köket ..", säger hon och tycker nog att lillasysterns sätt att fotografera är så där måttligt begåvat.

Nu är klockan kvart i två.
Dags för USA-podden som jag somnade ifrån igår .., och dags att plocka undan och göra klart inför rårake-middagen då friherrinnan och hennes underbara väninna från Ställdalen ska göra oss den äran.

Under tiden sjunger Dua Lipa för mig ..,  "Blow your mind" är titeln på låten och jag spelar den högt.
Nelly håller för öronen.

3 kommentarer:

Lena i Östersund sa...

Jag har inte lyssnat så mycket på Dua Lipa men ska göra det. Däremot tycker jag mycket om bilden din syster fick men en halv Nelly osv. Du har ju fångat det som var viktigast. Fin och rolig bild 😍

Ulrika sa...

Du hinner nog inte se detta innan, men OM så hälsa till Ställdalingen från en Ställbergare. :-D
Och självklart till Friherinnan också!

Ruta Ett sa...

Tack för påminnelsen! Usa-poddden har jag inte lyssnat på på ett tag!