onsdag 2 maj 2018

Den första lediga dagen ....


... av tre, då vaknar jag vid två-tretiden och mår förfärligt dåligt.
Kallsvettas och känner illamående.
Tänker att det är ju sjuttsiken också .., detta att ju närmare friherrinnelivet jag kommer, desto mer krånglar det. Har jag längtat så till den milda grad att kroppen säger ifrån?
Kanske.

Går ner till pv och ber att få byta sängplats/rum med honom, för att få närmare till badrummet.
Det tar inte lång stund förrän skurhinken förvandlas till kräkhink och pv är världens snällaste .., kommer med vatten .., tömmer hinken .., drar täcket om mig.

Jag öppnar fönstret .., längtar efter färsk ananas och en dusch.
Somnar.

Vid niotiden känns det bättre, för att inte säga nästan bra.
Dricker kaffe ute på stentrappan.
Solen mot ansiktet.
Lycka.


Det är för ovanlighetens skull nästan vindstilla här på kullen.
Småfåglarna är irriterade - var är frukosten -!!?


Fyller på alla tre automaterna (det ena är ju ett numera skruttigt "hus") ... nötväckor och pilfinkar .., blåmesar och talgoxar kommer som på parad!
Tittar till rabatten.
Gläds åt gullvivor (tänk, att nånting så fint kan finnas!) .., och förundras över hur höga tulpanerna verkar bli.


Och små lökar som slår ut mitt på dagen och är så vackra!

Tänker på gårdagen som var så bra på jobbet.
Rara kunder ., där var en man från S:t Petersburg som glömde sin ena matkasse som han betalat och allt, och som, när han återvände, berättade att han nu ska segla längs den svenska kusten, upp till Finland och så hem igen på nåt vis. Flera skivade limpor, plus tio cigarettpaket, var en del av vad som fanns i hans kasse.

Och just som jag ägnade mig åt datumkoll vid ost och juicer, kom Lina som jobbat hos oss under flera somrar och inte enbart då och hon log så glatt och intill henne stod en lång man som visade sig vara uppvuxen uppe vid Lofoten i Norge. Båda läser dom till läkare och jag blev så glad, så glad och det blev en stor kram och Lina berättade om praktiken på ortopeden här i Halmstad och att hon kanske kunde tänka sig en framtid inom det gebitet och den till synes så rare norrmannen, han funderar på att bli allmänläkare. Båda två studerar dom i Polen och trivs jättebra!

Tänk, om nu Kalle också kommer in på läkarutbildningen, då har vi tre ungdomar från affären som valt den yrkesbanan. Så bra! Att ha arbetat med service, den erfarenheten behövs nog inom alla yrken, inte minst inom vården.
Två blivande sjuksköterskor har vi också!

Ja, det var en bra arbetsdag och jag kände mig så  s t a r k  och glad.
En kvinna som på instagram läst om min minnesförlust, berättade att hennes mamma drabbats av exakt samma sak och det var det här Transitorisk global amnesi. Om du läser här Monet, så tack för den länken! Du anar inte vilken lättnad det blev för mig! (Jag tror på den diagnosen; väljer att tro på den i stället för nåt annat hemskt ,-).



I måndags hämtade vi ut den lounge-grupp från Jysk som vi slutligen (det tog inte lång tid) bestämde oss för. Redan i butiken kände jag hur hemskt bordet var .., och jag frågade säljaren om det tvunget ingick i priset. Det gjorde det. Bordet skulle med.

Väl hemma blev det ännu värre!
Ytan är liksom lite ruggad och jag tyckte verkligen inte om det!
Och tog plats gjorde det.
Hittade ett annat när jag gick in på nätet - även det hos Jysk - och pv lovade att hämta ut det när han ändå skulle köpa hängrännor till cykelskjulet.

Golvlampan fick vi av f.d. grannen Göran. Det är han som har gjort den.

Visst blev det mycket bättre?
Röda mattorna som jag inhandlade i julas, ska väl bytas ut mot trasmattor, men så länge får dom vara kvar. (Torde säkert ligga kvar i oktober också ...).

Visst blev det fint?
Och jag är så glad, så glad för det här rummet och tycker att pv gjort det såååå bra!

Ja, nu ska jag ta harry på långpromenad och njuta av den första lediga dagen av tre.
Hurra!

Medaljutdelning und so weiter .., ja, ni vet.

9 kommentarer:

Lena i Östersund sa...

Uterum mer ser härligt ut och nya bordet är mycket bättre än det där som ingick i gruppen. Ruggade ytor på bord som ska torkas av borde i lag förbjudas 😋
Jag blir så glad när jag ser bilderna på dina blomster. Längtar verkligen efter att det ska blomstra hos mej. Penseer har jag ju i en kruka som jag täcker över varje kväll för att de inte ska bli till nattamat åt rådjuren. I rabatten är det än så länge inte mycket att se. Jo, det går att ana pärlhyacinternas blad men de hinner väl bara komma upp innan rådjuren kommer sluttande och glufsar i sej den.
Vad tråkigt att du var dålig i natt men så skönt att det verkar gå över fort.
Härliga och glada hälsningar, Lena

Bert Bodin sa...

Tänk att du, av alla, skulle få en loungegrupp i din ägo. Grattis!

Men jag har lite svårt för det där ordet.

Lounge betyder helt enkelt vardagarum. Men vi svenskar som är omåttligt förtjusta i anglifiering använder loungemöbler även ute på terassen.

Vardagsrumsmöbler utomhus ... Har väl aldrig hört på maken.
😉😎

Elisabet. sa...

Lena i Östersund: vi har gott om rådjur här i faggorna, men ännu - peppar, peppar - har tulpaner och andra lökväxter klarat sig ,-)
Och ja, nu mår jag bra! Tack för härliga rader!

Bert Bodin: jag vet vad du tycker om det ordet, men att skriva soffgrupp känns fel, för det är ju rätt stolpigt och enkelt. Fritidsmöbler, kanske. Du får stå ut ,-)

Elisabet. sa...

Bert igen: men nu är det ju inomhus ,-)

Monet sa...

Bråkar lite med Bert bara. Vardagsrum heter faktiskt det enkla livingroom och inte lounge. Lounge används oftare om platser på flygplatser t ex och lounge chair betyder vilstol. Så det är inte konstigt att den här sortens rottingmöbler fått ett svengelskt samlingsnamn i form av loungemöbler. Det stora bordet ser för mig ut att ha ställts åt fel håll, det borde ju vara vänt så att långsidan ör jäms med långsidan på soffan? Men det blev finare med det lilla bordet.

Elisabet. sa...

Monet: det stora bordet ställdes medvetet åt fel håll, för annars hade inte fåtöljen närmast skjutdörrarna gått in och jag borde inte ha tagit bilden så, men det var mer bara för att visa ,-) Nej, det var hemskt.

Anonym sa...

En annan loungegrupp.
/Kjell
https://kolarlotta.files.wordpress.com/2013/08/imgp1347.jpg

Elisabet. sa...

Kjell: jag fick tänka till lite ...,-)

Anonym sa...

Det var meningen, lo-unge hade blivit lite för lätt:)
/Kjell