lördag 2 juni 2018

En fredag ....


Vi har stämt möte klockan fyra på eftermiddan i Skallkrokens hamn och där är även Eva från Tyresö och hennes man och i en grön kylväska har jag middagsmat och nu ska den långe mannen (inte han på bilden) hjälpa pv med nånting med masten; att flytta förstaget lite framåt, så ska det vara.
Och så skulle genuan sättas på. Ett segel, alltså.
Inte kan man tro att mannen på segelbåten snart är pensionär! Han ser ut som en yngling!


Först så körs båten från sin plats över till kajen där mastkranen finns och Eva och jag tittar på och kommer med små uppmuntrande ord. Ja, lite i alla fall.


Den Långe håller i linan .., och han, som inte är van seglare eller inte seglare alls, är inte heller nån gasell vad gäller att ta sig ombord på det där trappsteget som pv byggt.
Nej, det blir ett bredare ett .., det fungerar inte.


Gasellen själv klättrar längst upp på stegen och ordnar med den där linan eller repet.



Och sen fladdrar det hejvilt i den vind jag inte visste fanns, men det gjorde det tydligen.
Sist av allt tar vi oss ett dopp i havet.
Det är garanterat tjugoen-tjugotvå grader varmt i vattnet, men det är den enda svalka vi får.

Jo, det är underbart med värme, men jag är sååå nöjd om det håller sig kring tjugo grader:
I vår rabatt är allt uttorkat .., spireabuskarna är snart bruna .., för att inte tala om gräsmattan! 

Och nu väntar jobb från två till nio (sommaren medför en timmes längre öppethållande) . Tretton ordinarie pass har jag kvar- detta inräknat -. Och det blir stora förändringar i butiken i höst .., Erik har sökt in på en ekonomiutbildning i Linköping eller Örebro, Kalle till läkarlinjen (där redan hans bäste kompis Hampus går) , Malin och Madeleine läser till sjuksköterskor och hur det blir med Brooks vet vi inte.
Och jag slutar och Carina och Anne-Marie har gått i pension.
Det känns ungefär som "Hela havet stormar!"

Inga kommentarer: