måndag 8 oktober 2018

En måndag ....


Ja, då är det filmstudio och man har fyra tider att välja mellan och idag beslutar jag mig för att ta visningen som börjar halv två. Eftersom jag förra måndagen kom tio minuter innan föreställningen skulle börja och då fick sitta på andra raden framifrån (med uppenbar risk för nackspärr) tänker jag att nu, nu ska jag vara på plats i god tid!

Klockan tio i ett, fyrtio minuter innan dörrarna till biografen Röda Kvarn ska öppnas, innan filmen börjar visas, är jag på plats.
Då ser det ut så här.
Lång kö, såväl framför som bakom mig!

När salighetens portar slutligen öppnas, får jag rena drömplatsen - i mitten av mittenraden -.
Intill mig sitter två kvinnor i min ålder som går tillsammans och på min vänstra sida är det likadant.
Åttio procent av salongens besökare är nog kvinnor - minst -!


Vad är det då för film som vi tittar på?
Jo, den heter "The disaster artist" och det kan jag säga, att jag hade aldrig i livet lagt pengar på den om jag inte varit med i Filmstudion. Det vill säga, jag hade utgått från att den inte var nåt att se. 
Ja, förfärligt fördomsfullt. 

Men ..., den visar sig vara ...., annorlunda och ganska bra! 
Här kan man få ett hum om hur den ter sig. 
(Helt obegripligt .., jag kan inte längre, med chrome som webbläsare, välja färg på länk-orden).
Och här kan man ta del av en recension av filmen.

Nu har jag alltså sett två av tre hittills visade filmer - av totalt tio -. 
Jag tycker att det är jätteroligt! 


Inte långt från biografen Röda Kvarn ligger Halmstads turistbyrå, belägen i det som en gång var stadens fattighus. På en liten skylt på väggen kan man läsa att teglet är handslaget och jag tycker att det är nåt så vanvettigt vackert! 


Vilken vägg! 
Och tänk, om väggar kunde tala! 
Vem var den som stod och arbetade med just det här teglet?
Vem tillverkade det? 
Ung eller gammal?
Vad tänkte han eller hon på? (Mest troligt någon man, kanske?).

Resten av dagen har gått i regnets och lättjans tecken.
Nej, jag har förresten textat en skylt i affären, med några av veckans lockvaror. 
Såååå roligt det var, även om textpapperet inte är vitt, utan är gulbeigeaktigt, vilket inte alls gör det hela så fint som det k a n  bli. 

Tidigare ikväll slocknade jag på soffan, pv i loppisfåtöljen och Harry i andra delen av soffan Ektorp. 
Kanske är det "solstormen" som gör oss totalt utslocknade! 
Eller nåt annat. 
Vanlig trötthet, kanske.

Inga kommentarer: