lördag 29 december 2018

Tankar om julen ....

Ja, förra årets jul.
Då berättade ni så här:

Barbro i Brämhult fångade ett fönster som gick rakt in i mitt hjärta, det med isiga rutor och den svenska flaggan där bakom. Så här skrev hon, bland annat: 

"Hej Elisabet & alla andra deltagare! 
Tycker att julen har sådana härliga kontraster (i alla fall för oss två).
Man planerar och fixar före jul, är glad och tacksam för att alla i vår lilla skara är på plats på julaftonen, äter och umgås.
Sedan juldagen i total slapparstil. Inte många knop den dagen. Återhämtning.
Lite vemodstankar brukar smyga sig på mig den här helgen - finns vi alla här nästa jul..?"

Ulrika berättade om glädjen i att ha båda sönerna hos sig!
(Och är inte han till höger lik nån av bröderna Herngren ..?)

Eva i Tyresö hade fått sms från sin dotter med familj; dom var i Romme och åkte skidor, alla var nöjda och glada och hade det bra. 

Jo, Gunnar i Jämtland berättade om hönsen och tuppen som äntligen fick ta sig årets första sandbad! Vilken glädje och i sanning ett bevis på att glädje smittar. Jag ska se om jag hittar länken till badandet. Jodå, här är den!


Barbro i Uppsala hade firat jul i Oslo hos dotter med man och två töser.
Stor glädje, förstås!

Anne i Mantorp (som INTE är moster till Helena af Sandeberg som jag trodde ..) hade varit hos doktorn och fått besked att nej, det handlar inte om inbillningssjuka - den där yrseln och dåliga balansen - det var i stället ett virus på balansnerven och detta gjorde Anne så lycklig! Att få besked, alltså.

Friherrinnan tillbringade jul och nyår i Västmanland hos rara väninnan Anne-Marie - det är hon som sitter i nattlinne på bilden längst upp -. Glashala gator och mycket snö, men gott om tillsammansglädje!

Och själv då ..?
Ja, jag var på nåt sätt totalt slut på efter jul och nyår; det var som om så många känslor snurrat runt i själ och hjärta, så där så jag inte fick stopp - eller fick ordning - på alltsammans. Det fanns mycket att glädjas åt; familjeträffen i Ystad med så mycket skratt .., dagen-därpå-middagen hos min rödvitrandinga syster i Västerstad ..., lillejulafton här hemma med Mymmel, Hilda, Patrik, Tommy, Karin och Anders .., ååå, så roligt det var! 
Och uterummet som nu är i det närmaste klart; återstår hur vi ska göra med golvet?
Ska det målas eller behandlas på annat vis? 


5 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Cecilia N sa...

Inte vet jag vem han är lik, men jag reagerade: "kändis?" Jag tänkte skådespelare.

Anonym sa...

:-) :-)

Gjuteriarbetare.
Och världens bästa, förstås. På delad plats med sin bror. =)

/Ulrika

Elisabet. sa...

Cecilia N: om du menar han till höger, så visst är han lik nån av bröderna Felix eller Måns Herngren?

Cecilia N sa...

Ja kanske det. Jag är inte så uppdaterad på namn.